arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵

روزگار طلای سیاه، سفید می‌شود؟

روزشماری برای اجلاس اعضای سازمان اوپک در حالی آغاز شده که زنگنه به عنوان نماینده و سردمدار نفت ایران دائما بر خوش‌بینی خود درمورد نتیجه این نشست تاکید می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمتر از دو هفته دیگر، در تاریخ ۳۰ نوامبر (۱۰ آذرماه)، اعضای اوپک در وین (دبیرخانه دائمی این سازمان) گرد هم جمع می‌شوند تا تصمیمی که در نشست الجزایر مبنی بر سهمیه بندی تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک گرفته شد را اجرا کرده و سهم تولید هر عضو را تعیین کنند.

در این راستا محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای نفت (اوپک)، یک به یک به دیدار وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک رفته و با آن ها گفت و گو می کند.

وی هدف خود از این سفرها را ارائه گزارشی درباره رایزنی‎های گسترده پس از نشست الجزایر در ماه سپتامبر عنوان کرده و در دیداری که روز گذشته با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران داشت تاکید کرده بود توافق الجزایر بدون همراهی سازنده و نقش رهبری ایران، غیر ممکن بود.

زنگنه نیز که پیشتر بارها اعلام کرده بود به نشست وین خوش‌بین است، پس از دیدار با بارکیندو مجددا اعلام کرد احتمال این که در نشست نوامبر وزیران نفت و انرژی اوپک به توافق برسند زیاد است.

به گفته وی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در تلاشند که در نشست عادی آذرماه این سازمان در وین به تصمیمی جامع برسند.

وزیر نفت تحولات پیش روی بازار نفت را مثبت پیش بینی کرده و گفته بود که نگاه مثبتی به تحولات آینده دارد و معتقد است در آینده وضع بهتری خواهیم داشت.

از سوی دیگر با وجود اینکه عراق نیز همانند ایران که اعلام کرده بود باید میزان تولید خود را به میزان تولید پیش از تحریم ها برساند، بر افزایش میزان تولید خود اصرار داشته است و با توجه به تاکید وزیر این کشور مبنی بر معاف شدن عراق از کاهش تولید، زنگنه باز هم احتمال همراهی نکردن عراق در مذاکرات پیش رو را رد کرده و گفته دبیر کل اوپک با مقام‎های بلندپایه عراق دیدار داشته اند و نتایج آن دلگرم کننده بوده است.

همچنین در حالی که بغداد بی‌میل‎ترین عضو اوپک برای موافقت با کاهش تولید به منظور بهبود قیمت های نفت به نظر می رسید، وزیر نفت عراق درباره دستیابی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق در نشست بعدی خود ابراز خوش بینی کرد.

البته ابراز خوشبینی علی جبار اللعیبی در حالی مطرح می شود که عراق تولید نفت خود را از دو سال پیش بالا برده و در ماه های گذشته به بیش از چهار میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه رسانده است .همچنین اللعیبی گفته است که عراق باید از طرح کاهش تولید معاف شود، زیرا به درآمد نفت برای تامین هزینه جنگ پرهزینه با گروه تروریستی داعش نیاز دارد.

وی همچنین درستی آماری را که اوپک می خواهد به عنوان پایه و اساس کاهش تولید قرار دهد، به علت تفاوت با آمار رسمی دولت عراق، زیر سوال برده است.

وزیر نفت عراق گفت که وی و اوپک در حل و فصل اختلافات موجود پیشرفت کرده‎اند .به گفته اللعیبی، در دیدار با محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک و دیگر مقام های این سازمان در حاشیه نشست اخیر ابوظبی، برخی مسایل را برطرف کرده اند. وی گفته هر چند ما به توافقی نرسیدیم، اما به نوعی نتایج رضایت بخش دست یافتیم.

خوش‌بینی وزیر نفت ایران و یک بام و دو هوای عراق که دو وزنه مهم اوپک محسوب می شوند، در شرایطی است که رئیس آژانس بین‎المللی انرژی اعلام کرد اعضای اوپک باید درباره پیامدهای تصمیم خود در نشست این سازمان در پایان ماه جاری میلادی حساس باشند.

به گفته فاتح بیرول مهم است که در نشست وین تصمیمی گرفته شود، اما باید درباره گام‎های بعدی و همچنین درباره پیامدهای این تصمیم، تفکر شود. نشست آینده اوپک ممکن است دو نتیجه داشته باشد که یکی از آنها تثبیت تولید و دیگری کاهش تولید است.نمی‎دانم چه تصمیمی خواهند گرفت اما انتظار دارم که همچون روال معمول، همکاران من در اوپک به منافع کشورهای عضو این سازمان و اقتصاد جهانی توجه کنند.

با این حال، به نظر می رسد به طور کلی فضای پیرامون نشست وین مثبت بوده و روزگار طلای سیاه، پس از این نشست سفید خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان