arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵

چراغ سبز آمریکا و فرانسه به احزاب کُرد برای تشکیل «کردستان سوریه»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هیأت بلندپایه فرانسوی و آمریکایی با ورود از مرز کردستان عراق با رهبران احزاب کرد سوریه دیدار و بر تعهد کشورهایشان برای کمک به آنها در راستای تشکیل کردستان سوریه تأکید کردند.

به گزارش انتخاب، منابع کُرد نزدیک به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه خبر دادند: برنارد کوشنر وزیر خارجه سابق فرانسه و بنیانگذار سازمان پزشکان بدون مرز به همراه پیتر کالبرس سفیر سابق آمریکا در کرواسی دیروز یکشنبه پس از دیدار با برخی مسئولین سیستم خودمدیریتی دموکراتیک غرب کردستان، خاک سوریه را ترک کردند.

به گفته این منابع، دیپلمات های غربی به شکل غیرقانونی و از طریق گذرگاه سیمالکه وافع در مرزهای بین سوریه و منطقه کردستان عراق وارد خاک سوریه شدند .

منابع سوری گفتند: کوشنر و کالبرس در دیدار با آسیا عبدالله، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک و آلدار خلیل، عضو کمیته اجرایی جنبش جامعه دموکراتیک و عبدالکریم عمر، رئیس مشترک کمیته روابط خارجی در کانتون الجزیره به طرح مسائل مختلفی مربوط به دیدگاه آمریکا و فرانسه درباره سرنوشت ارتباط با دولت خودمختار کردستان سوریه پس از داعش و طرح فدرالی شدن سوریه پرداختند.

کوشنر که حامل پیام فرانسه برای رهبران کرد سوریه بود بر ضرورت ایجاد توازن در رابطه با دولت ترکیه به منظور تسهیل اجرای طرح فدرالی شدن شمال سوریه و تشکیل دولت کردستان سوریه تاکید کرد بخصوص که رهبران کُرد نگران هستند که ترکیه به بهانه مبارزه با تروریسم و اشغال بخشی از خاک سوریه چشم طمع به شمال سوریه دوخته و مانع تشکیل منطقه کردستان سوریه می شود.

منابع کرد سوریه تاکید کردند: کالبرس نیز در این نشست به احزاب کرد سوریه ضمانت داد آمریکا به فدرالی شدن سوریه به منظور پایان کشمکش های قومی و به منظور نجات از تروریسم متعهد است.

این منابع ادامه دادند: کالبرس بر مخالفت کشورش با حمله نیروهای سپر فرات به نیروهای سوریه دموکراتیک تاکید کرد و گفت که آزادی شهر الباب باید توسط نیروهای سوریه دمکراتیک که شراکت صادقانه آنها با آمریکا در مبارزه با تروریسم به طور جدی ثابت شده است، انجام شود.

عبدالکریم عمر، رئیس مشترک کمیته روابط خارجی در کانتون الجزیره در اظهاراتی رسانه ای گفت: این نشست با هدف بررسی تازه ترین تحولات منطقه برگزار شد و گفت وگوها در آن مثبت بود.

با آغاز عملیات سپر فرات که ترکیه با بکارگیری تروریست های ارتش آزاد در مناطق شمال سوریه و به بهانه مبارزه با تروریسمی که آنکارا آن را در داعش و حزب کارگران کردستان محدود کرده است، به راه انداخته است.؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا بر حق ترکیه برای حفاظت از مرزهای جنوبی خود به هر طریقی که مناسب ببیند تاکید کرد.

کری اظهار داشت: آمریکا وعده ای در خصوص تشکیل دولت خودمختار کردستان عراق در شمال سوریه را نمی دهد و نیروهای سوریه دموکراتیک در مقابل دریافت پول به نفع ائتلاف آمریکایی با داعش مبارزه می کنند.

سفر دیپلمات های غربی به منطقه رمیلان چندین ساعت به طول انجامید و سپس آنها به خاک عراق بازگشتند آنها مسئول ارتباط کشورهایشان با احزاب کردی هستند که در خاک سوریه به نفع ائتلاف آمریکایی کار می کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان