arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵

اردوغان "جهان" را تهدید کرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور کشور با بیان این که ترکیه مانند سدی در بین گروههای تروریستی و جهان ایستاده است، تأکید کرد اگر این سد فرو ریزد، تروریست ها جهان را به آتش و خون خواهند کشید.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از خبرگزاری دولتی آناتولی، رجب طیب اردوغان٬ رئيس جمهور ترکیه طی سخنانی در جلسه پایانی شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» تصریح کرد: " ترکیه مانند سدی در بین گروههای تروریستی و سایر جهان به ویژه اروپا ایستاده است و اگر ما در این مبارزه ناموفق شویم، یعنی سد مذکور فرو ریزد و تروریستها مانند سیلی از آن عبور کرده و جهان را به آتش و خون خواهند کشید". 

وی در ادامه گفت: اکنون مجبورم یک حقیقت را افشا کنم، امیدوارم کشورهای مربوطه از این موضوع دلگیر نشوند، زیرا دوست واقعی حقیقت را می گوید و حقیقت تلخ است. آیا خبر دارید که در دست گروههایی در عراق و سوریه که ما آنها را به عنوان گروه تروریستی شناخته ایم، سلاح های ساخت کشورهای دوست وجود دارد؟ و تا شماره سریال این سلاح ها در دست ماست و می دانیم. اما وقتی این موضوع را با آنها مطرح می کنیم اصلا توجه نمی کنند. برخی می گویند 'این سلاح ها در گذشته به آنها داده شده است'، دیگری می گوید 'ما پ.ی.د و ی.پ.گ را گروه تروریستی نمی دانیم'، چرا؟ چون آنها علیه داعش مبارزه می کنند. پس النصره را هم قبول نکنید. النصره هم با داعش می جنگد. مگر می توانیم به دلیل اینکه یک تروریست با تروریست دیگر می جنگد آن را خوب بدانیم؟ ما در حال حاضر شاهد این موضوع در عراق و سوریه هستیم. 

باید یادآوری کرد که ناتو هیچگاه تنها به عنوان یک سازمان دفاعی علیه تهدیدات مشترک تشکیل نشده است. ناتو یک ساختار امنیتی است که دولت هایی متعهد و وابسته به توسعه ارزش های دموکراتیک را گردهم آورده است.

ما خواستار ممانعت شما از حرکت آزادنه، تبلیغات منفی، جذب شبه نظامیان و اخاذی به همراه تهدید اعضای گروه های تروریستی در کشورهایتان هستیم. به عنوان کشوری که از تروریست ضربه خورده است، نمی توانیم بپذیریم اعضای پ.ک.ک که از سوی اتحادیه اروپا گروه تروریستی اعلام شده، در کشورهای اروپایی به راحتی فعالیت داشته باشند و با در دست داشتن عکس سرکرده های گروه تروریستی خود، در راهروهای ساختمان پارلمان رفت و آمد کنند. بنابراین در این خصوص تمام دوستان ما باید تدابیر لازم را اتخاذ نمایند در غیر این صورت یک روز این موضوع مانند بومرنگ بازگشته و آنها را نیز هدف قرار خواهد داد، باید از حالا خبرش را داده باشم. 

ترکیه در مبارزه علیه تروریسم به حمایت جدی‌تری نیاز دارد. کشورهایی که در برخورد با تروریسم رفتار دوگانه از خود نشان می‌دهند، روزی هزینه این گونه رفتار خود را پرداخت خواهند کرد. درخواست ما از این کشورها گوش فرا دادن به توصیه های ترکیه است. زیرا ترکیه در طول تاریخ با گروه های تروریستی که دارای ماهیت‌های گوناگونی بوده‌اند، برخورد کرده است. 

حمایت شما از ترکیه، مبارزه ما با گروه تروریستی فتو که امنیت مشترک مان را نشانه رفته است، تقویت خواهد کرد. در مبارزه با ساختارهای وابسته به این گروه به پشتیبانی شما اعتماد می کنیم و همچنین از شما در مبارزه خود با گروه های تروریستی از جمله داعش و پ.ک.ک که برای لطمه زدن به ارزش های انسانی در یک جهت حرکت می کنند، توقع حمایت داریم.

باید دروازه های کشورمان را به روی همه کسانی که از بمباران فرار می کنند، باز نگهداریم. آن ها انسان هستند و ما نمی توانیم آنها را در زیر بمب ها با سرنوشت خود تنها بگذاریم. برخی در آن زمان که عکس پیکر به ساحل افتاده «عیلان کوردی» و صورت خاک آلود «عمران» را بر صفحه مجلات جهانی دیدند، اشک تمساح ریختند. آن ها صادق نبوند، ولی ما هیچ گاه چنین ارزیابی در رویکردهایمان انجام ندادیم و همواره در کنار آن ها بودیم. تنها گذاشته شدن ما در امر تقسیم بار بحران های بشری، وضعیتی تلخ و نمونه ای نادرست برای آینده است.

در مقوله مبارزه با گروه تروریستی داعش کشوری که به اندازه ترکیه تاوان پرداخت کرده باشد و نتایج ملموسی نیز کسب کرده باشد وجود ندارد. ما در مرز هایمان با تهدیدات جدی مواجه شدیم. ما تهدیداتی همانند داعش٬ پ.ی.د و ی.پ.گ را دیدیم. اگر ترکیه به همراه نیروهای ارتش آزاد سوریه وارد این کشور شده٬ برای رفع این تهدیدات است.

مصرانه تکرار می کنم؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد باید متناسب با ساختار و واقعیت های امروزی تطبیق داده شود. مکررا بیان می کنم که 'جهان از 5 کشور بزرگتر است' و به این ادامه خواهم داد. با گامی که پس از جنگ جهانی دوم نهاده شده است، نمی توان دنیای امروز را مدیریت کرد. ما نمی توانیم سرنوشت جهان را به تصمیم یک کشور بسپاریم.

ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان  دراین نشست که در مجمع پارلمانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در استانبول سخن می گفت، بار دیگر اتکای متحدانش بر نیروهای کرد سوریه در نبرد علیه گروه تروریستی داعش را مورد انتقاد قرار داد.

آنکارا گروه های کرد سوری تحت حمایت آمریکا را شاخه ای از حزب کارگران کردستان (پ ک ک) ترکیه می داند که در فهرست گروه های تروریستی آنکارا قرار دارد.

گرچه ترکیه در گذشته بارها خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه شده، اما واشنگتن تاکنون تمایلی به درگیر شدن بیشتر در مناقشه سوریه نشان نداده است.
اردوغان ابراز امیدواری کرد که آمریکا بار دیگر پیشنهاد مذکور را مورد بررسی قرار داده و 'گام های مثبتی برای شکستن پشت تروریسم' بردارد.
نظرات بینندگان