arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵

آیا روسیه به "ازدواج نفتی" آمریکا و عربستان پایان می‌دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیا روسیه به

پایگاه اینترنتی فوربز در مطلبی به بررسی روابط نفتی آمریکا و عربستان سعودی پس از روی کار آمدن دولت ترامپ پرداخت.

به گزارش انتخاب؛ پایگاه اینترنتی فوربز در مطلبی به بررسی روابط نفتی آمریکا و عربستان سعودی پس از روی کار آمدن دولت ترامپ پرداخت و نوشت: برای سالها، عربستان یکی از متحدان نزدیک آمریکا بود در حالی که روسیه یک دشمن دور محسوب می شد. آمریکا یکی از مشتریان اصلی نفت عربستان سعودی بوده است؛ به گونه ای که در بازه زمانی 1973 تا 2005 واردات نفت آمریکا از عربستان در محدوده 1.5 میلیون بشکه در روز ثابت باقی مانده است. در همین بازه زمانی، واردات نفت آمریکا از روسیه –بزرگترین تولیدکننده نفت جهان در حال حاضر-- در نوسان بوده است و از واردات روزانه چندصد هزار بشکه در دهه های 70 و 80 میلادی به کمتر از 50 هزار بشکه درسال 2015 سقوط کرده است.

در دهه های گذشته، آمریکا به واسطه نیازی که به نفت اوپک و عربستان سعودی داشت مجبور به پرداخت هزینه های گزافی بود. به خصوص، در دهه 1970 با اعمال تحریمهای نفتی عربستان علیه آمریکا، بحران نفتی آمریکا را فرا گرفت.

بسیاری از تحلیلگران حوزه انرژی بر این باورند که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا "نکاح" و یگانگی بین دو کشور عربستان و آمریکا وارد مرحله ای حساس خواهد شد. تئو متسوپولوس، تحلیلگر حوزه حمل و نقل و بازرگانی معتقد است در حال حاضر شناسایی زمینه های مشترک میان واشینگتن و ریاض دشوار است.

متسوپولوس می گوید: رابطه بین آمریکا و عربستان در قالب کدهایی مخفی همچون چشم انداز عربستان در مورد آینده جهان، عدالت اجتماعی، حقوق بشر و آزادی بیان اندیشه نهفته است و به نظر می رسد ارتباط دو کشور ربطی به تبادلات نفتی نداشته باشد. با این حال، با کمرنگ شدن تبادلات نفتی آمریکا و عربستان، ارتباط مشترکی بین واشینگتن و مسکو در حال شکل‌گیری است. روسیه در سالهای گذشته حکم یک مخالف ایدئولوژیکی در زمینه های اقتصادی و سیاسی را برای آمریکا داشته است. هر دو به دنبال نفوذ و نمایش قدرت ژئوپولیتیکی بوده اند. با این حال، نمایش قدرت آنها آشکار بود. همین موضع غیر ریاکارانه مسکو در مقابل واشینگتن می تواند سرآغاز روابط دو طرف در برخی زمینه ها از جمله تبادلات نفتی شود. به نظر می رسد، زمان انعقاد یک قرارداد نفتی طلایی بین آمریکا و دشمن قدیمی اش که شریکی صادق در بازار نفت است فرا رسیده باشد.

کوین رونی، مدیر موسسه نفتی لانگ آیلند دیدگاه متفاوتی درباره روابط نفتی آمریکا با عربستان و روسیه دارد. به عقیده وی، ریاض متحدی با منافع متقابل برای واشینگتن است؛ ولی مسکو همانطور که زمانی "چرچیل" به آن اشاره کرده یک معمای پیچیده پر رمز و راز است. ولی با توجه به نتیجه انتخابات در آمریکا و عدم قطعیت آینده انرژی در این کشور، جدایی نفتی از عربستان به نفع روسیه پیش بینی می شود.

اف گرگوری گاس از دیگر تحلیلگران مسائل خاورمیانه معتقد است روابط واشینگتن و ریاض صرفا بر پایه نفت نیست بلکه مواضع ژئوپولیتیکی است. به باور گاس، اتحاد عربستان و آمریکا همچنان به دوام خود باقی است. چراکه در دهه اول آغاز جنگ سرد، آمریکا قطره ای نفت از خلیج فارس و عربستان وارد نکرد که این حاکی از اهمیت ژئوپولیتیکی عربستان در منطقه است. در صورتی که آمریکا به خرید نفت از عربستان پایان دهد، شرایط را به نفع متحدان آسیایی خود همچون ژاپن رقم خواهد تا نفت پادشاهی شن به سوی متحدان آمریکا در آسیا جاری شود.
نظرات بینندگان