arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵

تشکیل کابینه جدید لبنان به زمانی نامعلوم موکول شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با اذعان نخست وزیر مکلف لبنان به وجود چالش‌ها و موانعی متعدد در مسیر تشکیل کابینه جدید این کشور، تشکیل این کابینه به زمان نامعلوم موکول شد.

به گزارش انتخاب، «سعد الحریری»، نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان و رئیس جریان المستقبل این کشور روز گذشته (دوشنبه) اذعان کرد که تلاش‌های وی برای تشکیل کابینه جدید لبنان و توافق با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی این کشور جهت تقسیم وزارتخانه‌ها با مانع مواجه شده است.

حریری این سخنان را پس از دیدار با «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان ایراد و خاطرنشان کرد که نباید امید چندانی به تشکیل سریع کابینه جدید و خروج این کشور از بحران سیاسی داشت.

به گفته رئیس جریان المستقبل لبنان موانع و چالش‌های موجود در مسیر تشکیل کابینه آشکار و مشخص هستند، اما ابراز امیدواری کرد که این موانع از پیش رو برداشته شوند.

به نوشته پایگاه خبری «آسیا» حریری در ادامه اظهاراتش بدون آنکه به فرد مشخصی اشاره کند و یا شخصیتی را مورد خطاب قرار دهد، تصریح کرد: کسی که سنگ اندازی می‌کند، شناخته شده است، در این خصوص از او سوال کنید.

سعد الحریری بیش از دو هفته قبل در چارچوب توافق سیاسی بین دو جریان اصلی و تاثیرگذار عرصه سیاسی لبنان یعنی 14 مارس و 8 مارس و پس از انتخاب «میشل عون» به عنوان گزینه جریان 8 مارس جهت تصدی منصب ریاست جمهوری به این سمت و پایان 2 سال و نیم خلأ ریاستی در این کشور، مکلف به تشکیل کابینه شد.

در این مدت محافل لبنانی نسبت به تشکیل کابینه جدید ابراز خوشبینی بسیاری کرده بودند و با توجه به پافشاری‌های حریری انتظار می‌رفت، کابینه جدید لبنان امروز (سه‌شنبه) همزمان با جشن سالروز استقلال این کشور تشکیل شود، اما تشدید تنش و اختلاف بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برسر تقسیم پست‌های وزارتی، تعداد وزارتخانه‌ها در کابینه جدید و قانون انتخابات جنجالی جدید لبنان که در صورت تصویب در انتخابات پارلمانی سال آینده پیاده خواهد شد، مانع تشکیل کابینه سعد الحریری شد.

تشکیل کابینه جدید لبنان درحالی به تعویق می‌افتد که این کشور برای مقابله با مشکلات اقتصادی و پرونده‌های رشد و توسعه که ارتباطی مستقیم با بهبود ساختارهای زیربنایی و بهره برداری از ذخایر نفت و گاز لبنان دارد، نیازمند تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه جدید است.

لذا برخلاف پیش بینی‌ها در سالروز استقلال لبنان، لبنانی‌ها نباید انتظار تشکیل کابینه جدید را داشته باشند، در حالی‌که اظهارات «نبیه بری»، رئیس پارلمان این کشور که گفته بود، «در عمل کسی بر ما حاکم نیست» پیام‌های متعددی در بطن خود داشت که یکی از آنها به درازا کشیدن تشکیل این کابینه است.

مرحله عدم تفاهم

در این چارچوب منابع آگاه لبنانی بر این باورند، این اظهارات بری بر این امر دلالت دارد که لبنان وارد مرحله‌ای جدید از عدم تفاهم می‌شود و در این راستا، امیدی به دستیابی به توافق بین گروه‌ها و جریان‌های سیاسی جهت تشکیل کابینه نیست.

این منابع تاکید می‌کنند، چگونه می‌توان انتظار دستیابی به توافق جهت تشکیل کابینه را داشت، در حالی‌که تقسیم منطقی از قدرت در کابینه مشاهده نمی‌شود، به عنوان مثال حزب القوات با 8 کرسی نمایندگی در پارلمان ادعای تصدی 5 پست وزارتی در کابینه جدید را دارد.

همچنین ضروری است، جریان‌ها و احزابی مانند المرده، الکتائب، القومی و مسیحیان المستقبل در کابینه جدید حضور و مشارکت داشته باشند و در عین حال توافقات منتهی به ریاست جمهوری میشل عون را به تشکیل کابینه حریری تسری نداد.

از سوی دیگر، اشتباه است، اگر تصور کرد که مشکل تشکیل کابینه تنها به این گروه‌ها و جریان‌ها محدود می‌شود، خیر.. بلکه این چالشی است که همه در ایجاد آن سهم دارند، از جمله فراکسیون منتسب به رئیس پارلمان و همچنین رئیس جمهوری.

بر این اساس محافل لبنانی بر این باورند، اوضاع برای تشکیل کابینه جدید آنگونه که باید بر وفق مراد نیست و این بمعنای طولانی شدن این پروسه است. در این شرایط تنها راه خروج از بحران روی آوردن به کابینه 30 وزارتخانه‌ای است که می‌تواند، گره از مشکلات بسیاری در مسیر تشکیل دولت جدید لبنان بگشاید.
منبع: فارس
نظرات بینندگان