arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵

بزرگ‌ترین مسئولیت مدیریت نظام حل معضل معیشت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم بابلسر مجلس گفت: طبق آمار نرخ بیکاری جوانان ۲۵ درصد است که بزرگ‌ترین مسئولیت مدیریت نظام حل معضل معیشت مردم محجوب و شریف ایران است.

به گزارش انتخاب، ولی‌الله نانواکناری در نطق میان دستور امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم ستم دیده اقصی نقاط جهان همچون یمن، بحرین، عراق، سوریه و لیبی را به زمین ریخته‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با طرح این پرسش که در اجرای سند چشم انداز چقدر درست عمل کرده‌ایم، ادامه داد: آیا در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بر اساس سیاست کلی نظام به صورت حقیقی عمل شده است؟ نمایندگان مردم چقدر در نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی ایفای نقش کرده‌اند؟ شاخص فساد در ایران ۲.۵ در مقیاس ۱۰ است با توجه به این مسئله چه اقداماتی برای از بین بردن فساد اتخاذ شده است؟

وی افزود: امروز بیکاری به بیماری فراگیر خانواده‌های ایرانی مبدل شده است. چنانچه طبق آمار نرخ بیکاری جوانان ۲۵ درصد است که بزرگ‌ترین مسئولیت مدیریت نظام حل معضل معیشت مردم محجوب و شریف ایران است؛ از سوی دیگر قاچاق کالا و ارز کمر اقتصاد کشور را در تولید، واردات و صادرات شکسته که باید با عزم جدی برای مبارزه با ام‌المفاسد اقتصادی تلاش کرد.

نانواکناری با انتقاد به عملکرد سهام عدالت، گفت: در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به سهام عدالت که معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان است، کسی پاسخگو نیست از طرف دیگر حفظ و نگاهداشت محیط زیست بسیار مهم است اما به خشکی کشاندن دریاچه ها و قطع درختان و زمزمه‌های نامبارک انتقال آب دریای خزر به استان سمنان که تصمیمات غیرکارشناسی و غیرعلمی است را دائم می‌شنویم و می بینیم. باید بر اساس سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ میزان درآمد برابر با ۲۵ میلیارد دلار از طریق گردشگری عاید کشور شود. این در حالی است که ایران با قدمت زیاد تاریخی سهم ناچیزی از درآمدهای صنعت گردشگری دارد همچنین در حفظ نهادهای اجتماعی بر اساس الگوهای ایرانی و اسلامی کاری نشده است و به واسطه هجمه دشمنان، نهاد خانواده دچار تزلزل شده و میزان طلاق بسیار تکان دهنده و تأسف بار است.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد از اعتبارات اختصاص یافته به طرح های عمرانی طی دوره ۱۰ ساله بابت هزینه تأخیر در اتمام طرح ها بوده و برای آغاز عملیات جدید نبوده است که کسی هم پاسخگو نیست.

نانواکناری اظهار کرد: دریغ از توجه به زیرساخت‌های گردشگری در شهرهای حوزه انتخابیه‌ام. چرا این شهرها که از مناطق پر باران کشور است  از نظر آب شرب و کشاورزی به ویژه در فصل بهار و تابستان در تنگنا باشد در حالی که سد البرز با صرف میلیاردها تومان ساخته شده است؟ محیط زیست در بابلسر و فریدون‌کنار با توجه به دپوی زباله در محدوده شهری و ساحلی و نشت شیرآبه‌ها به داخل دریای خزر با خطر جدی روبرو است که باعث از بین رفتن زیست دریا و بوی تعفن آن موجب آزار ساکنین شده است از سوی دیگر توجه مسئولان را به احداث و توسعه صنایع مرتبط با شرایط منطقه از جمله صنایع تبدیلی در ارتباط با محصولات کشاورزی، باغی و دریایی برای ایجاد اشتغال جلب می کنم.

وی ادامه داد: این شهرستان‌ها با دارا بودن دو بندر بزرگ در حوزه های صادرات و واردات و توریستی و نزدیکی به تهران قابلیت بالا برای تبدیل شدن به منطقه آزاد داراست. دانشگاه مازندران واقع در شهرستان بابلسر به عنوان قطب علمی شمال کشور و از قدیمی ترین دانشگاه های ایران، از ظرفیت های بالایی برای حل معضلات مراکز صنعتی، فرهنگی و اقتصادی برخوردار است که باید از این شرایط برای ایجاد تعاملات منطقه ای و بین المللی به ویژه با کشورهای حاشیه دریاچه خزر بهره جست.

نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس خطاب به وزارت راه و شهرسازی درخواست توجه جدی برای اتمام طرح های نیمه کاره در شهرستان های بابلسر و فریدونکنار شد و افزود: برخی از این پروژه‌ها از ۱۶ تا ۳۰ سال نیمه تمام هستند؛ از همه مسئولان دولت و رئیس جمهور می خواهم اقدامات انقلابی برای حل معضلات منطقه داشته باشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان