arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵

اردوغان: اعتراضات علیه ترامپ بی‌حرمتی به دموکراسی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گفته رئیس جمهور ترکیه، وی و رئیس جمهور منتخب آمریکا بر بهبود روابط آنکارا و واشنگتن توافق کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همچنین موج اعتراضات در آمریکا علیه انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور را رد کرد.

اردوغان در مصاحبه خود با یک شبکه مستقر در اسرائیل در این باره گفت: تمام اتفاقاتی که علیه ترامپ در اروپا و آمریکا رخ می‌دهد برخلاف دموکراسی است. در نهایت آنهایی که به صندوق‌های رای باور دارند باید به نتیجه آن نیز احترام بگذارند.

وی ادامه داد: اگر آنها این کار را نکنند به این معنی است که آنها متوجه دموکراسی نیستند، نمی‌توانند آن را تحمل کنند و احترامی برای آن قائل نیستند.

چند ساعت پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معترضان در چندین شهر علیه ترامپ به خیابان‌ها آمدند و این اعتراضات هنوز ادامه دارد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مصاحبه به تماس تلفنی خود با ترامپ در اولین شب پس از اعلام نتایج انتخابات اشاره و عنوان کرد: ما توافق کردیم که مسائل زیادی است که می‌توان میان ترکیه و آمریکا انجام داد.

اردوغان سپس با اشاره به مواضع ترامپ علیه مسلمانان و مهاجران خاطرنشان کرد: من قاطعانه باور ندارم که رئیس جمهور منتخب آمریکا لحن خشن خود را که در طول کمپین در این موارد استفاده کرد، ادامه دهد.

این در حالی است که روابط ترکیه و آمریکا طی ماه‌های اخیر بر سر دو مساله تیره و تار شده است؛ اول خودداری واشنگتن از بازگردانی فتح‌الله گولن، روحانی منتقد آنکارا که از سوی ترکیه به طراحی و اجرای کودتای اخیر این کشور متهم شده است و دوم همکاری آمریکا با شاخه‌ای از پ ک ک در مرز ترکیه و سوریه علیه داعش.

اردوغان در ادامه اظهاراتش گفت که به کمپین هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات نسبت به دریافت کمک‌های مالی از گروه‌های مرتبط با گولن هشدار داده بود: من به آنها گفتم که شما اشتباه می‌کنید.

وی همچنین درباره یگان‌های مدافع خلق و مبارزه علیه داعش، اقدامات داعش علیه غرب را زیر سوال برد و برخی عناصر نامشخص غرب را به کمک به مسلح کردن شبه نظامیان داعش متهم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این باره گفت: ما هواپیماهایی را می‌بینیم که اسلحه پرتاب می‌کنند؛ برخی از این سلاح‌ها به اعضای حزب دموکراتیک خلق کردهای سوریه و شاخه نظامی‌اش یگان‌های مدافع خلق می‌رسد و نیمی دیگر از آن به دست داعش می‌افتد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مشکل مهاجمان خارجی که به گروه‌های افراطی می‌پیوندند بیشتر به داوطلبان غربی مرتبط است که برای پیوستن به گروه‌هایی چون داعش به کشورهای سوریه و عراق می‌آیند.

اردوغان در ادامه درباره درگیری میان فلسطین و اسرائیل اظهارنظر و عنوان کرد، دولت وی راه حل دو کشوری را ترجیح می‌دهد ضمن اینکه معتقد است حماس باید یک کرسی در میز نمایندگان فلسطینی داشته باشد و همچنین بی‌حرمتی به مسجدالاقصی باید متوقف شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آنکارا میان فلسطین و اسرائیل میانجی‌گری خواهد کرد، گفت: اگر آنها از ما بخواهند چرا که نه . تمام چیزی که ما می‌خواهیم صلح برای منطقه است.

نظرات بینندگان