arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵

وزیر خارجه پیشین ایتالیا: عربستان و قطر بحران سوریه را شعله‌ور کردند

فراتینی گفت: می‌توانم با یقین بگویم که در آغاز بحران سوریه کشورهای قطر و عربستان حامی افراد موسوم به شورشی بودند و به آنان کمک مالی می‌کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه پیشین ایتالیا بر این باور است که رئیس جمهور جدید آمریکا تأمین مالی ناتو توسط این کشور را کاهش خواهد داد و عربستان و قطر نیز در شعله‌ور ساختن بحران سوریه سهیم بودند.

به گزارش انتخاب، «فرانکو فراتینی» که از سال 2008 تا 2011 وزیر خارجه ایتالیا بود تأکید دارد که عربستان و قطر در شعله ور ساختن بحران سوریه سهیم هستند.

فراتینی در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» لبنان درباره آغاز بحران سوریه تأکید کرد: «می‌توانم با یقین بگویم که در آغاز بحران سوریه کشورهای قطر و عربستان حامی افراد موسوم به شورشی بودند و به آنان کمک مالی می‌کردند».

حمایت اعراب حاشیه خلیج فارس از تروریستها در سوریه

وی درباره جزیئات این مسئله گفت: «در آغاز از ایتالیا خواسته شد که به شورشیها سلاح بدهد. دولت ایتالیا رسما تصمیم گرفت که به افراد شورشی که با [بشار] اسد [رئیس جمهور سوریه] میجنگند سلاح ندهد؛ زیرا ما نمی‌دانستیم این افراد چه کسانی هستند و نمی‌دانستیم که آیا واقعا برای آزادی می‌جنگند یا خیر...ولی برخی از کشورهای اروپایی سلاح فراهم کردند... در سال 2014 فهمیدیم که شبه نظامیان النصره و داعش، گروههای تروریستی هستند. وضعیت حساسی بود. ایتالیا نیز حق داشت که سلاح نفرستد... به هر حال نمی‌توان انکار کرد که نظامهای پادشاهی [حاشیه] خلیج [فارس] از شبه نظامیان پشتیبانی می‌کردند».

نقش انکار نشدنی حزب الله لبنان در مبارزه با تروریسم

فراتینی درباره حزب الله لبنان و اینکه این جنبش در مقایسه با داعش و النصره هیچ خطری ندارد، اظهار داشت: «نمی‌توانم طرحهای تروریستی النصره، القاعده یا داعش را با حزب الله مقایسه کنم. من فکر می‌کنم که حزب الله یک [گروه] شبه نظامی منطقه ای و محلی است که نقشی بر عهده دارد و در آنجا (سوریه) میجنگد. نمی‌بینیم که حزب الله حملاتی را انجام دهد که القاعده یا داعش انجام می‌دهند. در نتیجه امیدوارم که جامعه بین الملل جنگ علیه داعش و النصره را با قدرت انجام دهد. در واقع فرقی میان داعش و النصره نمی‌بینم؛ چرا که هر دو گروه تروریستی هستند».

وزیر خارجه پیشین ایتالیا با اشاره به اینکه «حزب الله در مبارزه با تروریسم و مبارزه با داعش سهیم است و این مسئله را نمی‌توان نادیده گرفت» اعلام کرد، برآیند مداخله حزب الله در سوریه موازنه بیشتر میان نیروهای درگیر در این کشور بود و «اگر حزب الله در سوریه حضور نداشت، برای شبه نظامیان سُنی آسانتر بود که پیروز شوند».

موضع آمریکا مبنی بر کناره گیری بشار اسد از قدرت اشتباه است

وی با بیان اینکه موضع آمریکا در قبال کناره گیری بشار اسد از قدرت به عنوان پیش شرط اغاز مذاکرات اشتباه است، مدعی شد که «اسد در ضمن یک چارچوب مشخص و در ضمن چارچوب یک فرآیند سیاسی بر پایه مذاکره باید از قدرت کناره گیری کند».

با روی کار آمدن ترامپ، سرنوشت بدی در انتظار توافقهای آمریکا و اتحادیه اروپاست

فراتینی درباره سیاستهای احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آینده آمریکا نیز خاطر نشان کرد: «فکر نمی‌کنم که سیاستهای آمریکا در قبال اتحادیه اروپا به صورت دراماتیکی تغییر کند... فکر می‌کنم که ترامپ راه را برای همکاری با روسیه باز خواهد کرد... ولی تغییر مهم این است که آمریکا به حمایت از همه توافقهای دو جانبه میان ایالات متحده و اروپا مانند توافق تجارت آزاد ادامه نخواهد داد؛ زیرا احتمالا این مسئله برای شرکتهای آمریکایی خطر خواهد داشت که در زمینه کشاورزی و صنعت فولاد فعالیت می‌کنند. به صراحت می‌گویم که سرنوشت این توافقها بد خواهد بود و احتمالا ترامپ مذاکرات در این خصوص را به حالت تعلیق درخواهد آورد... تغییر مهم دیگر در خصوص اروپا این است که آمریکا دیگر به ایفای نقش تأمین امنیت و تحمل هزینه های سنگین آن ادامه نخواهد داد... مگر اینکه اروپا نیز در این زمینه همکاری داشته باشد... آمریکا 74% از بودجه پیمان آتلانتیک شمالی را پرداخت می‌کند و شاهد تغییری در این زمینه خواهیم بود».

ترامپ تأمین مالی ناتو را کاهش خواهد داد

وزیر خارجه پیشین ایتالیا ادامه داد: «من فکر می‌کنم که او (ترامپ) تأمین مالی پیمان (ناتو) را کاهش خواهد داد و از شرکای اروپایی خواهد خواست که کمک بیشتری کنند... این مسئله نیز سبب خواهد شد که یک سامانه دفاعی اروپایی واحد تشکیل شود. ما تا کنون سامانه دفاعی اروپایی کاملی نداریم؛ زیرا بر آمریکا تکیه داریم... وی (ترامپ) در جریان تبلیغات انتخاباتی خود چند بار گفت زمانی که مالیات دهندگان آمریکایی برای امنیت دیگران هزینه می‌کردند به پایان رسیده است... این سیاست خارجی اوست که آمریکا را از پلیس جهان و کشوری که قانون گذاری می‌کند به کشوری تبدیل کند که نخست به منافع آمریکا اهتمام داشته باشد... این مسئله در خاورمیانه و شمال آفریقا پیامدهایی به همراه خواهد داشت... وی در خاورمیانه فقط برای مبارزه با داعش و تروریسم مداخله خواهد کرد... پیش بینی می‌کنم که ترامپ به مصر نزدیکتر خواهد شد تا ژنرال حفتر را به سوی مصالحه با دولت لیبی در طرابلس سوق دهد».

ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه میداند

وی درباره مداخله احتمالی ترامپ در امور داخلی سایر کشورها نیز اظهار داشت: «بعید است که ترامپ به این صورت در خاورمیانه مداخله کند به جز در پرونده ایران. در خصوص ایران فکر می‌کنم که وی موضع خود را به صورت علنی اعلام کرد. باید ببینیم که موضع وی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود؛ پاره کردن توافق یا لغو آن. من پاسخی به این پرسش ندارم؛ زیرا این مسئله یک نقطه بسیار حساس است. ولی وی صراحتا گفت که "نمیخواهم پلیس جهان باشم". وی توافق هسته ای با ایران را اشتباه می‌داند...باید ببینیم که این مسائل مهم را در سطح سیاست خارجه در لبنان و سوریه اجرا خواهد کرد یا خیر. ولی فکر نمی‌کنم که در امور این کشورها مداخله کند».

فراتینی: حامی مصالحه آمریکا با روسیه هستم

فراتینی در پایان با تأکید بر ضعیف شدن اتحادیه اروپا و احتمال خروج دومینووار کشورهای اروپایی از این اتحادیه، درباره روسیه نیز تصریح کرد: «زمانی که وزیر خارجه بودم همیشه حامی ترسیم مجدد روابط با روسیه بودم... در مبارزه با داعش و القاعده به روسیه نیاز داریم و منافع مشترکی در جنگ موفق علیه تروریستها در هر جایی داریم... به همین دلیل مصالحه میان روسیه و آمریکا را تأیید می‌کنم».
منبع: فارس
نظرات بینندگان