arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵

توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل عدم احضار خاوری از سوی کانادا

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره دلیل عدم احضار محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران از سوی مقامات کانادایی توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل عدم احضار خاوری از سوی کانادا
 
به گزارش انتخاب؛ عباسعلی کدخدایی در نشست علمی "آشنایی با اینترپل" که در حال برگزاری است، درباره احضار محمودرضا خاوری توضیح داد.
 
عباسعلی کدخدایی در تشریح اقدامات اینترپل در کشورهای مختلف گفت: برخی از سیستم های قضایی کشورهای مختلف می گویند احضار متهمان از سوی اینترپل باید از طریق سیستم قضایی آن کشورها صورت گیرد. به طور مثال سیستم قضایی کشور کانادا اجازه نمی دهد خارج از سیستم قضایی این کشور، به متهمان برگه احضاریه ابلاغ شود.
استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: ابلاغیه احضار و درخواست جلب متهم طی برگه هایی به نام red notice به پلیس بین المللی داده می شود ولی برخی کشورها از ابلاغ این برگه ها به متهمان خودداری می کنند.
 
او با اشاره به اینکه در بحث احضار محمودرضا خاوری، متهم فراری و مدیرعامل سابق بانک ملی سیستم قضایی کانادا ایجاد مشکل کرد، گفت: سیستم قضایی کانادا اعلام کرد برگه احضار متهم را به سیستم پلیس نمی دهد و البته برخی کشورها به بهانه هایی مانند عدم ورود اینترپل به اتهامات سیاسی، عقیدتی و مذهبی، برخورد دوگانه ای در مواجهه با تعقیب متهمان بین المللی دارند.
 
کدخدایی در پایان سخنانش گفت: دستگاه قضایی کانادا تاکنون از ابلاغ برگه احضار به خاوری از سوی پلیس بین الملل (اینترپل) خوداری کرده است.
نظرات بینندگان