arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵

صنعت کفش ایران در خطر نابودی / اجناس چینی بازار داخلی را قبضه کرده است !

کارشناسان معتقدند با وجود اینکه پتانسیل بالایی برای تولید کفش در کشور وجود دارد، واردات بی رویه، این صنعت را زمین گیر کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صنعت کفش ایران در خطر نابودی / اجناس چینی بازار داخلی را قبضه کرده است !

غلام محمد زارعی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ایران در صنعت چرم جزء کشورهای صاحب نام جهان است، اظهار کرد:تقاضای داخلی به سمت محصولات وارداتی به ویژه چینی گرایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نبود حمایت کافی و اشباع بازار از محصولات وارداتی موجب شده تا تولیدات داخلی فروش چندانی نداشته باشد.

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی افزود:باید تلاش شود تا تمایل مردم به خرید جنس ایرانی افزایش یابد و  از طرف دیگر محصولات بادوام، ارزان و با کیفیت مناسب در داخل تولید شود.

زارعی تاکید کرد : با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی باید از واردات کالاهایی که امکان تولید در داخل دارند بطور جدی جلوگیری شود البته بازار داخلی نیز باید متکی به تولیدات باکیفیت و ارزان قیمت باشد . 

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در پایان گفت : این صنعت برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به بازاریابی و تبلیغات وسیع دارد.

ضرورت مدیریت صادرات در صنعت کفش ایران 

سعید حیاتی رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی ، مصنوعی و لوازم کفش در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز، نبود مدیریت صادراتی، بالابودن قیمت نهایی و وجود قانون های غیر ضروری از مهم ترین عوامل افت صنعت کفش است، افزود :این صنعت در بخش های مختلف مشتقات کفش مانند چرم ، مواد اولیه ، لوازم و محصول نهایی صاحب جایگاه و برندهای برتر جهانی است ولی به دلیل مشکلات موجود نمی تواند به خوبی با محصولات مشابه کشورهای دیگر رقابت داشته باشد .

وی تصریح کرد : اکنون تولیدکنندگان به دلیل برخی از قانون های غیرضروری مانند لزوم ارائه کد اقتصادی و کد ملی به وزارت اقتصاد و دارایی برای تهیه و خریداری مواداولیه دیگر رغبتی به تولید ندارند همچنین برخی قوانین سخت گیرانه گمرک سبب شده به روز رسانی تجهیزات کارخانه ها امری دشوار و هزینه بر  باشد . 

حیاتی ادامه داد :  تجهیزات  و ماشین آلات مورد نیاز صنعت کفش کشور  متعلق به چند سال گذشته است و تولیدکنندگان به دلیل نبود بسترهای حمایتی و تشویقی تمایلی به تهیه و نوسازی تجهیزات مورد نیازشان ندارد .

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی ، مصنوعی و لوازم کفش  تاکید کرد : دولت و نهاد های ذیربط باید حمایت های لازم را از تولیدکنندگان داشته باشند در حال حاضر واحدهای کوچک و کارگاه های تولیدی به صورت پراکنده در مناطق مختلف کشور قرار دارند که بهتر است ساماندهی شوند.

وی افزود : تولیدکنندگان چرم و مشتقات کفش به دلیل نبودن بسترهای لازم حمایتی برای ارتقای تولیدات خود ودست یابی به سود آوری بیشتر در کوتاه ترین مسیر ممکن اقدام به صادرات محصولات خود به صورت خام به کشورهای دیگر مانند ترکیه ، پاکستان ، ایتالیا و ... می کنند و این کشورها فقط با کمی تغییرات  مانند رنگ آمیزی های مختصر، محصول نهایی را با قیمت های چند برابری دوباره به ایران می فروشند . 

حیاتی اظهار کرد : اما صنعت کفش ایران به دلیل داشتن بسترهایی مانند مواد اولیه پتروشیمی ، چرم و زیره کفش  دارای فرصت های مناسبی برای کسب برندهای برتر جهانی است که با حمایت دولت و فراهم شدن بسترهای لازم ، این مهم محقق می شود . 

رییس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی ، مصنوعی و لوازم کفش در پایان گفت : تولید کنندگان باید با حمایت های دولتی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی برای دست یابی به جایگاه های برتر جهانی ،آمادگی لازم را به دست آورند ولی یکی از مهم ترین اصول دست یابی به این امر کاهش نرخ ارز است. 

نظرات بینندگان