arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۵

ترامپ دو پست مهم کابینه را به زنان سپرد+بیوگرافی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، امروز نظر خود درباره سفیر جدید ایالات متحده در سازمان ملل متحد و وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و به ترتیب نیکی هِیلی و بتسی دی‌واس را برای این دو پست معرفی کرده است. خانم دی‌واس، میلیاردر شناخته شده، از فعالان فرهنگی هنری است و خانم هِیلی هم فرماندار ایالت کارولینای جنوبی است. هر دو نفر باید از کنگره آمریکا رای اعتماد بگیرند.

به گزارش «انتخاب»؛ این دو نخستین زنانی‌اند که برای عضویت در کابینه ترامپ رسما معرفی شده‌اند. هر دو نفر در جریان انتخابات گذشته از حمایت دونالد ترامپ سر باز زده و علنا از او انتقاد کرده بودند.

نیکی هِیلی، فرماندر کارولینای جنوبی، که در جریان کارزارهای انتخاباتی از مارکو روبیو، سناتور اهل فلوریدا حمایت کرد، صراحتا گفته بود "طرفدارش (ترامپ) نیستم".

بتسی دی‌واس هم که از میلیاردرهای سرشناس و فعالان شناخته شده فرهنگی هنری میشیگان است دونالد ترامپ را "میهمان ناخواسته" در عرصه سیاست خوانده بود.

همزمان بن کارسن، جراح بازنشسته که او هم همچون ترامپ بدون سابقه سیاسی در انتخابات ۲۰۱۶ ابتدا در کارزارهای داخلی حزب جمهوری‌خواه شرکت کرد اما بعد از شکست به ستاد آقای ترامپ پیوست، در شبکه‌های اجتماعی از انتصاب قریب الوقوع خود در کابینه جدید خبر داده است.

امروز با اعلام این خبر در صفحه فیسبوک کارسن، دونالد ترامپ هم در توییتر نوشته کارسن را برای وزارت مسکن "به طور جدی مد نظر" دارد.

از میان این سه نفر، انتصاب نیکی هِیلی به عنوان سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است؛ او نخستین عضو کابینه دونالد ترامپ که پدر و مادرش مهاجرند و از پنجاب هندوستان به آمریکا آمده‌اند.

او که از طرف بسیاری از چهره‌های هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مورد تمجید قرار گرفته، سال گذشته با صدور فرمان پایین کشیدن پرچم‌های قدیمی کنفدراسیون، مربوط به جنگ‌های داخلی میان جنوب و شمال، خبرساز شد.

نیکی هیلی، همچنین در جریان انتخابات گذشته و در واکنش به اظهارنظر  ترامپ درباره جلوگیری از ورود مسلمانان، در انتقادی تند گفته بود این سخنان "آمریکایی نیست"؛ اشاره‌ای به ارزش‌های جامعه آمریکا و قانون اساسی این کشور که مدعی حمایت و تضمین آزادی برای تمامی مذاهب و عقاید است.

در همان هنگام، دونالد ترامپ در پاسخ به این انتقاد خانم هِیلی، در توییتی او را "ضعیف و ناتوان" خوانده و نوشته بود مردم ایالت تحت فرمانداری او ازاین بابت "خجل‌اند".

خانم هیلی، ۴۴ ساله، که یک جمهوری‌خواه است در جریان انتخابات گذشته ابتدا از سناتور مارکو روبیو و سپس از تام کروز، سناتور اهل تگزاس حمایت کرد و به همین علت دعوت از او برای حضور در کابینه دونالد ترامپ "غیرمنتظره" ارزیابی شده است.

خود او هم امروز (چهارشنبه ۲۳ نوامبر - سوم آذر) در واکنش به انتخابش گفت به شدت "تحت تاثیر" قرار گرفته است.

او در کارولینای جنوبی هم به عنوان نخستین زن و نخستین سیاست‌مداری شناخته می‌شود که از میان اقلیت‌های نژادی این منطقه به سمت فرمانداری رسیده است.

همزمان بتسی دی‌واس که برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده گفته قبول این مسئولیت برایش افتخاری بزرگ خواهد بود.

این میلیاردر اهل ایالت میشیگان، در جریان انتخابات گذشته با "غریبه و ناخواسته خواندن" ترامپ گفته بود "او (اصول) حزب جمهوری‌خواه را نمایندگی نمی‌کند."

خانم دی‌واس که یکی از حامیان مالی برجسته جمهوری‌خواهان در جریان انتخابات گذشته بود، هرگز از نامزدی دونالد ترامپ استقبال نکرد و حتی در جریان کارزار درون حزبی جمهوری‌خواهان از کارلی فیورینا، مارکو روبیو و جب بوش، علنا حمایت کرد.

او همچنین پیش‌تراز اصلاحات نظام آموزشی آمریکا بر اساس جنبشی که به "هسته مرکزی" شهرت یافته حمایت کرده بود؛ نهضتی که در دو دهه گذشته در ایالت‌های آمریکا فراگیر شده و با تغییر سرفصل‌های درسی مدارس تلاش در ارتقاء سطح کیفی آموزش و پرورش در مدارس این کشور را داشته است.

با وجود این، خانم دی‌واس ساعتی بعد از اعلام خبر تصدی وزارت آموزش و پرورش در توییتی نوشت او حامی جنبش "هسته مرکزی" آموزش و پرورش نیست.

دونالد ترامپ هم در جریان میتینگ‌های انتخاباتی خود جنبش اصلاحی "هسته مرکزی آموزشی" را ناکارآمد خوانده و از آن به شدت انتقاد کرده بود.

امروز همزمان با اعلام معرفی بتسی دی‌واس برای وزارت آموزش و پرورش، دونالد ترامپ خانم دی‌واس را "فعالی هوشمند و دلسوخته برای نظام آموزشی" معرفی کرد.

خانم دی‌واس که برآورد می‌شود همسرش، دیک دی‌وس، وارث دست کم ثروتی حدود ۵ میلیارد دلار باشد، یکی از چهره‌های شناخته شده آمریکا در فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و هنری است و به همراه همسرش دیک دی‌وس، بنیاد خیریه دیک و بتسی دی‌وس را اداره می‌کند.

با انتصاب این دو نفر، اکنون چهره‌های بیشتری از دولت آینده آمریکا رسما شناخته شده‌اند. ترامپ تاکنون جف سشنز را به عنوان دادستان کل، مایک پومپئو را به عنوان رئیس سی.آی.آِی. و رینس پریبس را به عنوان مدیردفتر خودش معرفی کرده بود و انتظار می‌رود بعد از تعطیلات طولانی این هفته که از فردا (پنجشنبه ۲۴ نوامبر) آغاز می‌شود و تا دوشنبه آتی ادامه دارد، اسامی بیشتری از دولت آقای ترامپ رسما اعلام شود.

نظرات بینندگان