arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵

حمله موشکی به مقر فرماندهان حشد شعبی در فرودگاه تلعفر/ نیروهای حشد به ائتلاف آمریکایی مظنونند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیروهای حشد شعبی تاکید کردند که مقر فرماندهی آنها در فرودگاه تلعفر هدف اصابت موشک قرار گرفته اما منبع آن داعش نبوده بلکه جنگنده‌های وابسته به ائتلاف ضد داعش بوده‌اند.

حمله موشکی به مقر فرماندهان حشد شعبی در فرودگاه تلعفر/ نیروهای حشد به ائتلاف آمریکایی مظنونند

به گزارش انتخاب، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، نیروهای حشد شعبی تاکید کردند که بعد از تکمیل تحقیقات موضعی صریح در این خصوص خواهند داشت.

حشد شعبی افزود: ابهاماتی درباره حادثه‌ای که روز پنجشنبه علیه این گروه رخ داد، وجود دارد و این موشک گروهی از فرماندهان حشد شعبی را در ساعت چهار و نیم بعد از ظهر پنجشنبه هدف گرفت که کار داعش نبود.

در بیانیه حشد آمده است، چادری که هدف گرفته شده شاهد نشست فرماندهان حشد شعبی در فرودگاه تلعفر بود که بعد از ترک حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مورد حمله موشکی قرار گرفت و چند تن از عناصر آن زخمی شدند.

در این بیانیه‌ تاکید شده است، در پی این حمله کمیته تحقیقات تشکیل و به بررسی بقایای موشک اصابت کرده پرداخت و دریافت که این حمله موشکی کار داعش نبوده بلکه از نوع موشک‌های لیزری بوده که به واسطه یک جنگنده شلیک شده و به مسافت یک متر ونیمی چادر فرماندهان حشد خورده است اما مساله مهم این است که در حریم هوایی عراق جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش هستند.

حشد شعبی از نیروهای ائتلاف آمریکایی خواست درباره اتفاق روز پنجشنبه توضیح دهد چراکه حریم هوایی عراق در بخش غربی موصل تحت کنترل ائتلاف ضد داعش است.

در این بیانیه تصریح شده است، از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل تحرکات حشد شعبی و نیروهای عراقی به طور کامل تحت نظارت است.

در این راستا کریم نوری، فرمانده حشد شعبی در گفت‌وگو با المیادین‌ بر حضور فرماندهان صف اول حشد در چادر مورد هدف قرار گرفته و اینکه این چادر دور از انظار بوده، تاکید کرد.

نوری تصریح کرد: واشنگتن باید فورا تحقیقات را آغاز کند و موضع خود را شفاف سازی نماید.

او در عین حال تاکید کرد:‌ هیچ یک از آن فرماندهان در این حادثه آسیبی ندیدند و تنها برخی زخم مختصری برداشته‌اند.

این فرمانده حشد شعبی تاکید کرد: در بین زخمی‌ها حاج شبل الزیدی، دبیرکل گردان‌های امام علی (ع) است که برخی ترکش به کمرش خورده اما وضعیت عمومی‌اش خوب است.

نوری ادامه داد: از بین فرماندهانی که در چادر بودند ابو مهدی مهندس معاون رئیس حشد بوده که آسیبی ندیده است. اما هادی العامری موقع حادثه خارج از محدوده اصابت موشک بود.

وی درباره پیام‌های احتمالی این حمله گفت: آمریکایی‌ها با مشارکت حشد شعبی در عملیات مخالف بودند و حشد به آمریکایی‌ها ثابت کرد که  هر حمله اشتباهی را هرگز حشد انجام نداده و این به دلیل سوء ظن بین حشد و آمریکایی‌هاست.

نوری خاطرنشان کرد: من بارها نسبت به حضور جنگنده‌های ائتلاف در مناطقی که عملیات انجام می‌شود هشدار داده ما نمی‌توانیم در مورد وقایع تعارف داشته باشیم. طرف آمریکایی باید فورا تحقیقات را شروع کند و الا مساله به مسیر تهدیدات و پیچیدگی‌های موجود منتهی خواهد شد.

وی تاکید کرد: شاید یک کشور خاصی در ائتلاف غرض مشخصی از این مساله داشته ما امیدواریم فورا ائتلاف بین‌المللی تحقیقات در این باره را شروع کند تا اعتبار خود را در مقابل ملت‌ها و جامعه جهانی و ملت عراق زیر سوال نبرد.

وی تصریح کرد: یک روز قبل از آزادسازی فرودگاه بمبی از یک جنگنده داعش شلیک شد که تاثیری مانند این موشک نداشت. و بعد از آزادسازی فرودگاه داعش نمی‌تواند هیچ حمله‌ای در این محدوده انجام داده باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان