arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۵

کدام هنرمندان «نارنجی» شدند؟ / واکنش چهره‌های معروف به روز «مقابله با خشونت علیه زنان»

25 نوامبر، روزی است كه به عنوان مقابله با خشونت علیه زنان شناخته می‌شود. در این روز، نهادها و افراد مختلف با دغدغه حذف خشونت‌های گوناگون اعم از فیزیكی، روانی، اقتصادی و جنسی كه بر دختران و زنان اعمال می‌شود،‌ فعالیت‌های آگاهی‌بخشی انجام می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهره‌های سرشناسی مانند تهمینه میلانی، اشکان خطیبی، مهناز افشار، رامبد جوان و ... از حرکت جهانی نارنجی شدن محیط اطراف به نشانه مقابله با خشونت علیه زنان اعلام حمایت کردند.

25 نوامبر، روزی است كه به عنوان مقابله با خشونت علیه زنان شناخته می‌شود. در این روز، نهادها و افراد مختلف با دغدغه حذف خشونت‌های گوناگون اعم از فیزیكی، روانی، اقتصادی و جنسی كه بر دختران و زنان اعمال می‌شود،‌ فعالیت‌های آگاهی‌بخشی انجام می‌دهند و از دیگران می‌خواهند نسبت به زنان خشونت نورزند و در صورت مشاهده چنین موقعیتی، از نهادهای مرتبط برای كمك به فرد قربانی خشونت كمك بگیرند. 

اما در عین حال، فعالیت‌های اطلاع‌رسانی درباره متوقف كردن خشونت به زنان به همین روز ختم نمی‌شود بلكه از روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان (25 نوامبر) تا روز حقوق بشر (10 دسامبر)، 16 روز نارنجی در نظر گرفته شده است؛ روزهایی كه در آن از مردم سراسر جهان خواسته می‌شود هر طور كه می‌توانند دنیای اطرافشان را نارنجی كنند تا نشانه‌ای باشد كه به كارزار منع خشونت علیه زنان پیوسته‌اند. 

«16 روز زمان دارید که خانه، شهر، کشور و جهان خود را نارنجی کنید. این یک کارزار جهانی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران است. از همسایه خود شروع کنید، از گوشه خیابان، پیاده‌روهای پرجمعیت را نارنجی کنید، مدارس را، حتی آرایشگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها را، روبان نارنجی ببندید، روی تابلوها و دیوارها پرچم‌های نارنجی بچسبانید و اگر می‌توانید 25 نوامبر یک راهپیمایی نارنجی برپا کنید.» اینها پیشنهادهای سازمان ملل برای بالا بردن سطح آگاهی جامعه در مورد خشونت علیه زنان و بحث درمورد راه‌حل‌های آن است.

 کدام هنرمندان «نارنجی» شدند؟ / واکنش چهره‌های معروف به روز «مقابله با خشونت علیه زنان»

چرا 16 روز نارنجی مهم است؟

ایجاد امنیت برای زنان و دختران در خانه، مدرسه، محیط کار و اجتماع، دغدغه اصلی همه گروه‌ها، دولت‌ها و افرادی است که در این 16 روز با رنگ نمادین نارنجی می‌خواهند به دنیا تلنگر بزنند برای کنترل خشونتی که بر پایه جنسیت است سطح آگاهی عمومی را بالا ببرند و شیوه‌های اجرایی دولت‌ها را برای منع خشونت علیه زنان اصلاح کنند.

بر اساس گزارش‌ سازمان ملل 70 درصد از زنان در جهان به نوعی خشونت را تجربه کرده‌اند. این آمار نشان می دهد از هر 10 زن، هفت نفر در طول عمر خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه می‌کنند. این آمار دربرگیرنده میلیون‌ها زنی است که قانون کشورهایشان، خشونت خانگی علیه زنان را جرم محسوب نمی‌کند. ارقامی که نشان می‌دهند از هر چهار زن در دنیا، یکی در دوران بارداری خشونت فیزیکی را تجربه می‌کند بسیار ناگوار و نیازمند چاره اندیشی هستند.

این تجربه‌ها آنقدر فراوانی داشته و دارد که در ادامه 16 روز نارنجی، سال 2008 دبیر سازمان ملل، کمپین «اتحاد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان» را معرفی کرد. کمپینی که با هدف آگاهی رسانی، افزایش منابع و اراده سیاسی برای پیشگیری و محو تمام اشکال خشونت علیه زنان و دختران در دنیا برگزار می‌شود.


کدام هنرمندان «نارنجی» شدند؟ / واکنش چهره‌های معروف به روز «مقابله با خشونت علیه زنان» 

كدام هنرمندان نارنجی شدند؟ 

امسال کمپین «16 روز نارنجی» در ایران بیشتر از قبل مطرح شده و افرادی كه دغدغه مسائل حقوق زنان را دارند، با نارنجی كردن عكس‌هایشان در تلگرام، اینستاگرام، توییتر و سایر شبكه‌های اجتماعی، حمایتشان را از این حرکت جهانی اعلام كردند. در این میان، چهره‌های سرشناس سینما و تلویزیون نیز به این حركت جهانی پیوستند كه با استفاده از میزان اثرگذاری‌شان بر قشرهای مختلف جامعه، بتوانند در توقف خشونت علیه زنان و دختران نقش‌آفرینی كنند. 

بعضی از چهره‌های معروف در توییتر به فعالیت در این زمینه پرداختند به عنوان مثال مهناز افشار با اضافه كردن رنگ نارنجی به عكسش نوشت: با آواتار نارنجی به استقبال روز جهانی «نه به خشونت علیه زنان» برویم.

بسیاری از هنرمندان، با نارنجی كردن عكس‌های پروفایلشان در تلگرام به لزوم مقابله با خشونت جنسیتی پرداختند و بیشتر از همه اینستاگرام، شبكه اجتماعی‌ای بود كه بسیاری از چهره‌های سرشناس در آن با انتشار عكس و متن، به فعالیت درباره منع خشونت علیه زنان پرداختند که پیمان معادی، تهمینه میلانی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، رامبد جوان، رضا درمیشیان، اشکان خطیبی و نیوشا ضیغمی از جمله این افراد بودند. هانا كامكار هم از جمله هنرمندانی بود که با انتشار عكسی نوشت: «زن در تصویری كه جامعه مذكر بر او تحمیل كرده محبوس است» و در ادامه به توضیحی درباره سختی‌ها و مشقات فعالیت زنان در عرصه موسیقی پرداخت.

کدام هنرمندان «نارنجی» شدند؟ / واکنش چهره‌های معروف به روز «مقابله با خشونت علیه زنان»

پرستو گلستانی، شبنم فرشادجو، سارا خویینی‌ها، آناهیتا همتی، شهره سلطانی و بسیاری دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون هم در صفحه‌های اینستاگرامشان از کارزار نارنجی حمایت کردند و جملاتی درباره منع خشونت علیه زنان و دختران نوشتند. فلور نظری با تغییر عكس پروفایلش در اینستاگرام اشاره کرد: اگر زن باشید یقینا در زندگی آزارهای کلامی و غیرکلامی یا جسمی را در کوچه و خیابان، خانواده، محل کار یا تحصیل یا در هر فضایی که حضور داشته باشید، تجربه کردهاید. حتی اگر خودتان تجربه نکرده باشید از شنیده‌ها و دیده‌های دیگران به سطح فراگیری و شیوع خشونت علیه زنان در جامعه پی برده‌اید. گستردگی خشونت علیه زنان تا حدی است که برای وقوع آن نه مکان خاصی را می‌توان جانمایی کرد و نه زمان خاصی. 25 نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان است.

شبنم قلیخانی از بازیگرانی است که با انتشار عکسی در اینستاگرام نوشت: منظور از خشونت،‌ فقط خشونت فیزیكی نیست بلكه آزار و اذیت‌های روحی و روانی و حتی حرف زدن‌های ركیك و تحقیر كننده و همچنین كنترل شدید زنان هم خشونت محسوب می‌شود. امیدوارم آگاهی دادن در این مورد از مدارس شروع شود و شاهد كمتر شدن این قضیه در جامعه باشیم. شبنم مقدمی هم تاکید کرد: به خشونت، امروز و فردا و همیشه در تمام جهان «نه» خواهیم گفت؛ به خشونت علیه زنان و دختران نیز.

تینا پاکروان و ماه‌چهره خلیلی هم با انتشار عكس‌هایی که گریمشان زنان خشونت دیده را تداعی می‌کرد به استقبال 25 نوامبر رفتند و ماه‌چهره خلیلی با دعوت از همه برای گفتگو به جای اعمال خشونت نوشت: خشونت به هر شكلی ممنوع و مذموم است، علیه مردان، كودكان، زنان، خواهر و برادر، والدین، دوستان و هركس دیگر. به جای خشونت، گفتگو كنیم.

کدام هنرمندان «نارنجی» شدند؟ / واکنش چهره‌های معروف به روز «مقابله با خشونت علیه زنان»
نظرات بینندگان