arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۹۵۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵

سازمان ملل: سوءرفتار با مسلمانان میانمار جنایت علیه بشریت است

حدود ۳۰ هزار تن از مسلمانان این منطقه از خانه‌هایشان گریخته‌اند و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از سوی دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که صدها ساختمان در روستاهای روهینجا با خاک یکسان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان ملل: سوءرفتار با مسلمانان میانمار جنایت علیه بشریت است

آژانس حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، ممکن است مسلمانان روهینجایی قربانی جنایت علیه بشریت قرار گرفته باشند. همزمان، کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل به میانمار سفر کرده است تا وضعیت مسلمانان روهینجایی در ایالت راخین را بررسی کند.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش میانمار سرکوب مرگباری را در ایالت راخین در شمال میانمار آغاز کرده و ماه جاری هزاران تن از مسلمانان به سمت مرز بنگلادش روانه شدند و گزارش‌هایی از تجاوز گروهی، شکنجه و قتل به دست نیروهای امنیتی منتشر شد.

حدود ۳۰ هزار تن از خانه‌هایشان گریخته‌اند و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از سوی دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که صدها ساختمان در روستاهای روهینجا با خاک یکسان شده است.

‌میانمار اتهامامت سوءبرخورد را رد کرده و می‌گوید که ارتش میانمار به دنبال "تروریست‌ها"یی است که عامل حملات ماه گذشته به ایست‌های بازرسی بودند. دولت میانمار به شدت از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز و کشتار در رسانه‌ها انتقاد کرده و اعتراض خود را به سخنان یک مقام سازمان ملل در بنگلادش اعلام کرد. او دولت میانمار را به "پاکسازی قومی" روهینجا متهم کرد.

سه‌شنبه یکی از مقام‌های کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت، برخورد میانمار با روهینجایی‌ها می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد؛ او یافته‌های گزارش ماه ژوئن را مجددا بازگو کرد.

کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت میانمار به توصیه‌هایی که در گزارش ماه ژوئن دفتر حقوق بشر سازمان ملل آمده بود، عمل نکرده است و همین امر احتمال آنرا افزایش داده است که الگوی خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینجا جنایت علیه بشریت باشد.

در همین حال، کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد سه‌شنبه سفر یک هفته‌ای خود را در میانمار آغاز کرد و احتمالا به ایالت راخین هم سفر می‌کند. کوفی عنان نگرانی عمیق خود را از خشونت‌ها در راخین اعلام کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان