arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵

پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، 29 نوامبر 2016 برابر با 9 آذر ماه، گفت جامعه بین‌المللی باید به گونه‌ای روشن مشخص کند که همچنان نسبت به کمک به طرفین برای اعتمادسازی مجدد و ایجاد شرایطی برای مذاکرات موثر، متعهد باقی می‌ماند.

به گزارش انتخاب، بر اساس گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است: درگیری اسرائیل و فلسطین را نمی‌توان تنها یکی از درگیری‌های منطقه خاورمیانه دانست. این مشکل از بسیاری جهات زخم عمیق و کهنه‌ای است که بر تنش ها و منازعات در خاورمیانه دامن زده است.

رهبران فلسطین و اسرائیل هنوز از حمایت از راه حل تشکیل دو دولت (کشور) مستقل فلسطین و اسرائیل دم می‌زنند. اما در صورتیکه گام‌های ضروری برای احیای چشم انداز سیاسی برداشته نشود، بیم آن می‌رود آنان روند تحکیم واقعیت تشکیل دولت مستقل را به خطر اندازند. سال‌های اخیر شاهد دو تلاش ناموفق در راستای مذاکره برای برقراری صلح، سه درگیری مسلحانه، هزاران کشته که بخش بزرگی از آنان شهروندان فلسطینی بودند، شیوع اقدامات تحریک آمیز، حملات تروریستی، شلیک هزاران راکت و بمب از غزه به سمت اسرائیل بوده است؛ همچنین گسترش شهرک سازی‌های غیرقانونی اسرائیل که ارزش‌های دموکراتیک و شخصیت اجتماعی آن را به خطر می‌اندازند. در سال جاری، تخریب تعدادی خانه و ساختمان فلسطینی‌ها به وسیله نیروهای اسرائیلی در مقایسه با 2015 دو برابر شده است. غزه همچنان موردی اضطراری محسوب می‌شود چراکه دو میلیون فلسطینی با زیرساختهای شکننده و اقتصاد فلج دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز ده‌ها هزار نفر آواره در انتظار بازسازی خانه‌های تخریب شده از جنگ به سر می‌برند.

تمام این اتفاقات منجر به تشدید خشم و ناامیدی مردم فلسطین و سرخوردگی عمیق میان مردم اسرائیل شده است. موجب تقویت تندرو ها و تضعیف میانه‌روها در هر دو طرف شده است. بدتر شدن اوضاع، خلاء خطرناکی در جامعه بین‌المللی است، همانگونه که بحران‌ها در جاهای دیگر نیازمند توجه رهبران جهان است. دودستگی‌ها و اختلافات داخلی درکرانه غربی، بعد نگران کننده جدیدی را درراستای فلج نمودن اتحاد فلسطینیان و از بین بردن دموکراسی و حاکمیت قانون به آن افزوده است. با توجه به نزدیک شدن به پنجاهمین سال اشغال توسط اسرائیل و اینکه امید رسیدن به راه حل تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل کم سو و دور از دسترس به نظر می‌رسد، جامعه بین‌المللی باید به گونه‌ای روشن مشخص کند که همچنان نسبت به کمک به طرفین برای اعتمادسازی مجدد و ایجاد شرایطی برای مذاکرات موثر، متعهد باقی می‌ماند.

گام‌های مورد نیاز برای ایجاد شرایطی به منظور مذاکرات موفق در گزارش اخیر گروه چهارگانه خاورمیانه مورد اشاره قرار گرفته است. سازمان ملل متحد، همراه با هم پیمانان ما در گروه چهار یعنی اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا برای همکاری با بازیگران ذی نفع کلیدی مانند کشورهای منطقه، نسبت به اجرای توصیه‌های مورد اشاره در گزارش متعهد باقی می‌ماند. در این روز بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین، اجازه دهید تعهدمان نسبت به حفظ حقوق مردم فلسطین و تلاش برای رقم زدن آینده‌ای توأم با صلح، عدالت، امنیت و کرامت برای مردم فلسطین و اسرائیل به گونه‌ای یکسان را تجدید نمائیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان