arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵

توافقی فراتر از انتظار اوپک در راه است/برد همه تولیدکنندگان و بازگشت اوپک به جایگاه حقیقی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر می‌رسد مهم‌ترین پیام اجلاس ۱۷۷ وزرای عضو اوپک، نه کاستن از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی، بلکه بازگشت اوپک به جایگاه اصلی خود در کنترل بازار نفت خواهد بود.

به گزارش انتخاب، علیرغم آنکه پیش از برگزاری اجلاس 177 وزرای عضو اوپک چنین تصور می‌شد که اگر توافقی هم بشود، سقف کاهش تولید نفت اوپک از 1.1 تا 1.2 میلیون بشکه در روز فراتر نخواهد رفت، اما منابع آگاه از پشت درهای بسته اجلاس خبر می‌دهند که وزرای اوپک درباره کاهش 1.4 میلیون بشکه از سقف تولید این سازمان مذاکره می‌کنند.

این خبر به سرعت روی بازارهای جهانی نفت تاثیر مثبت قابل ملاحظه‌ای گذاشت و در کنار دیگر خبرهای مثبتی که از اجلاس از قول وزرای ایران و عربستان و عراق و دیگر کشورها مخابره می‌شد، باعث افزایش 7 درصدی قیمت نفت شد.

بر این اساس علیرغم آنکه پیش از برگزاری اجلاس تصور می‌شد که اوپک روز سختی برای تصمیم‌گیری پیش رو داشته باشد و تحلیلگران نهادهای اقتصادی بزرگی مانند گلدمن‌ساکس تنها 30 درصد شانس برای حصول توافق در اوپک قائل بودند و حتی پیش از برگزاری اجلاس قیمت نفت تا حدودی روند نزولی را طی می‌کرد، اما به نظر می‌رسد این بار سیاست پشت درهای اوپک جا مانده است و اعضای اوپک مصمم هستند، این سازمان را به جایگاه واقعی خود در تامین منافع تولیدکنندگان نفت و ایجاد تعادل در بازار این ماده استراتژیک بازگردانند.

بر این اساس، اگر روسیه و دیگر کشورهای غیر عضو اوپک از جمله مکزیک، قزاقستان و آذربایجان هم به تعهدات قبلی خود مبنی بر کاهش 600 تا 700 هزار بشکه‌ای تولید نفت خود عمل کنند، عملا بیش از 2 میلیون بشکه در روز از مازاد عرضه نفت جهانی کاسته خواهد شد و با صعودی شدن روند قیمت‌ها، از فشار اقتصادی بر تولیدکنندگان نفت کاسته خواهد شد.

با این وجود به نظر می‌رسد، مهم‌ترین پیام اجلاس 177 وزرای عضو اوپک، نه کاستن از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی، بلکه بازگشتن اوپک به جایگاه اصلی خود در کنترل بازار نفت خواهد بود. مساله‌ای که خوشایند کشورهای اصلی مصرف‌کننده نفت در جهان نیست.

یادآوری این نکته بی‌وجه نیست که پس از کاهش قیمت نفت در چند سال اخیر مطالب متعددی از سوی نهادهای پژوهشی و رسانه‌های غربی درباره از بین رفتن قدرت اوپک به عنوان تنها نهاد جهان‌سومی موثر بر اقتصاد جهانی منتشر شده بود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان