arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵

ظریف: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی یک جانبه از برجام عدول کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برجام یک توافق چندجانبه است و باید از سوی همه طرف‌ها مورد توجه قرار بگیرد، و ما و چین در این ارتباط اشتراک نظر داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ظریف: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی یک جانبه از برجام عدول کند

وزیر امور خارجه کشورمان در چین برجام را یک توافق همه‌جانبه خواند که هیچ طرفی نمی‌تواند به‌صورت یک‌جانبه از آن عدول کند.

به گزارش انتخاب، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای  چینی خود گفت: در مذاکرات امروز بیشتر در مورد نحوه اجرای برجام به‌خصوص نحوه پایان دادن به مراحل مقدماتی بازسازی آب سنگین اراک گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از  صحبت‌های خود  گفت: ایران و چین همکاری‌های خوبی  برای رسیدن به برجام انجام دادند و چین در این زمینه نقش مؤثری را ایفا کرد. برجام یک توافق چندجانبه است  و باید از سوی همه طرف‌ها مورد توجه قرار بگیرد، و ما و چین در این ارتباط اشتراک نظر داریم.

ظریف تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که هیچ طرفی به‌صورت یک‌طرفه از این توافق عدول کند و البته ما انتخاب‌های خود را هم داریم.

وی در ادامه گفت: برای من حضور در چین خوشایند است و ما همواره خواستار روابط گرم و قوی که میان ایران و چین برقرار است هستیم. همان‌طور که شما [وزیر امور خارجه چین] هم به آن اشاره کردید، دیداری که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین از ایران داشت، دیداری تاریخی بود و در آن سران دو کشور در مورد مشارکت راهبردی میان دو کشور توافق کردند.

ظریف همچنین گفت: ما اعتقاد داریم که توافقاتی که در آن دیدار از جمله مشورت‌های سیاسی و امضای 17 سند همکاری که طی آن سفر مورد امضای دو طرف قرار گرفت، باب همکاریهای بیش از پیش میان ایران و چین را خواهد گشود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: از این جهت من خوشحال هستم که بعد از سفر به هند در این کشور حضور یافته‌ام، سفری که به قلب آسیا صورت گرفت که ما در آن چالش‌های مشترک و فرصت‌های مشترکی داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: ما آمادگی آن را داریم که در همه زمینه‌ها با چین همسو شویم، همان‌طور که پیش از این گفتیم ایران و چین دارای منافع متقابل هستند.

ظریف: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی یک جانبه از برجام عدول کند

وی تأکید کرد که دو کشور رویکرد دوجانبه مشترکی در قبال موضوعات جهان  و چندجانبه دارند.

ظریف در عین حال یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در برقراری روابط و توسعه مناسبات با چین ندارد و آمادگی آن را دارد که در همه زمینه‌ها این روابط را توسعه دهد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که در ارتباط با چگونگی روابط میان ایران و چین از وی پرسید، گفت: روابط دو کشور بعد از سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به تهران وارد مرحله راهبردی شد و همکاری بسیار خوبی در همه زمینه‌ها بین دو دولت و بخش‌های خصوصی دو کشور وجود دارد و همه این زمینه‌ها چشم‌انداز روشنی برای توسعه مناسبات فی‌مابین است.

وی گفت: ما در نشست امروز بیشتر بر روی نحوه اجرای برجام به‌خصوص پایان دادن به مراحل مقدماتی بازسازی راکتور آب سنگین اراک متمرکز بودیم و گفت‌وگو کردیم، همچنین همکاریهای پولی و بانکی دو کشور و نیز نهایی کردن پروژه‌های اقتصادی از دیگر محورهای گفت‌و‌گوی دوجانبه بود.

محمد جواد ظریف یادآور شد: همکاری‌های چندجانبه به‌خصوص میان ایران ــ چین و افغانستان برای توسعه، ثبات و افزایش امکانات ترانزیتی افغانستان، مبارزه مشترک با تروریسم، افراط‌گرایی و پایان دادن به مخاصمات منطقه‌ای از دیگر محورهای مورد توجه من و همتای چینی بود و معتقدم زمینه‌های همکاری زیادی میان ایران و چین وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آقای وانگ یی دوست و همکارم تشکر می‌کنم و بسیار خرسندم که در اجرای تصمیمات رئیسان جمهوری دو کشور در جریان سفر تاریخی شی جین پینگ به ایران اجلاس مشورت‌های وزرای خارجه را که تصمیم گرفته بودیم سالانه برگزار کنیم، امروز در پکن داشته باشیم.

ظریف گفت: ایران و چین دارای روابط بسیار مستحکم و قوی در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و بین المللی بوده و در ابتکار یک جاده یک کمربند ارائه شده توسط رئیس جمهوری چین می‌توانند مکمل و همکار یکدیگر در سطح منطقه‌ای و بین المللی باشند.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهوری چین به تهران، رهبران دو کشور توافق کردند که روابط دو طرف را به سطح جامع راهبردی ارتقا دهند. این همکاریها البته در همه حوزه‌ها با جدیت دنبال شده و در آینده نیز تبلور آن بیشتر و بیشتر خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امروز من همراه با یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی، علمی و تجاری برای گسترش این همکاریها به پکن آمده‌ام و علاوه بر مسئولان دولتی، بانکی و اقتصادی یک هیئت بزرگ از بخش خصوصی و یک هیئت توانمند از بخش علمی حضور دارند تا زمینه‌های همکاری را با طرف چینی بررسی کرده و همکارهای را توسعه دهند.

وی در پایان گفت: اطمینان دارم که با صحبت‌های امروز من و همتای چینی، می‌توانیم همکاریهای خود در حوزه‌های مختلف از انرژی گرفته تا فنی، پارک‌های علمی و فناوری، دفاعی، امنیتی، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را افزایش دهیم.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان