arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

پیش‌بینی واکنش ترامپ به معامله بویینگ و ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا پس از نهایی شدن قرارداد ایران و بویینگ در گزارشی نوشت که با این اقدام شرکت بویینگ مورد حمله و انتقاد ترامپ قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در واکنش به امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت بویینگ توسط ایران در گزارشی نوشت: شرکت بویینگ روز یکشنبه قرارداد فروش 80 هواپیمای مسافربری به ایران را نهایی کرد. قراردادی 16.6 میلیارد دلاری که نخستین توافق مهم میان یک شرکت آمریکایی با ایران از زمان برنده شدن دونالد ترامپ، مخالفت سرسخت توافق هسته ای با ایران محسوب می‌شود.

 قرارداد دو شرکت هواپیمایی بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران از سوی منتقدان به شدت مورد مخالفت قرار گرفته است. دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا نیز تاکنون چندین بار به توافق هسته ای با ایران حمله کرد و تهدید کرده است که آن را لغو خواهد کرد.

بنابر اعلام ایران ارزش توافق ایران و بویینگ 16.6 میلیارد دلار است. طی این قرارداد بویینگ قرار است در یک دهه آینده به شرکت ایران ایر هواپیما بفروشد.

شرکت بویینگ روز یکشنبه برای نشان دادن اهمیت سیاسی بالای این معامله اعلام کرد که این شرکت کاملا با دولت آمریکا در سرتاسر روند فروش و نیز دریافت مجوزهای لازم برای اجرایی کردن قرارداد فروش هواپیما به ایران هماهنگ بوده است. این شرکت تاکید کرد که این قرارداد باعث ایجاد فرصت های شغلی در آمریکا می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود آن‌که پیروزی ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا باعث ایجاد شک و تردید میان شرکت‌های مشتاق برای تجارت با ایران شده است اما به نظر می‌رسد برخی پروژه‌های مهم ادامه خواهند یافت.

در همین راستا، هفته پیش شرکت نفتی رویال شل اعلام کرد که با شرکت‎ ملی نفت ایران برای انجام پروژه‌های آتی به توافق رسیده است.

این قرارداد شامل ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ از نوع ۷۳۷-MAX ، ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ  ۷۷۷-۳۰۰ و ۱۵ فروند هواپیما بوئینگ ۷۷۷X است و پس از ۳۷ سال تحریم با این کارخانه امضا شده است.

دفتر دارایی‎های خارجی وزارت خزانه‎داری آمریکا (اوفک) که باید مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ را صادر می‎کرد در ماه سپتامبر چراغ سبز خود را برای این قرارداد نشان داد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، برخی از شرکت‎های هواپیمایی ایرانی به دلیل اتهام‎زنی آمریکا علیه آن ها مبنی بر همکاری با تروریست‎ها سال‎ها است که مورد تحریم واقع شده‎اند.

به گزارش ایسنا، شرکت هواپیمایی ایرباس نیز ماه ژانویه قراردادی را با ارزش حدود 25 میلیارد دلار برای 118 فروند هواپیما با ایران به امضا رساند.

نظرات بینندگان