arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

درخواست برخی از نمایندگان مجلس: روابط سیاسی ایران با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل یابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک نماینده اصولگرای مجلس از تهیه طرح کاهش روابط با انگلیس با امضای جمعی از نمایندگان و تقدیم آن به هیأت رئیسه خبر داد.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اظهارات مداخله‌جویانه نخست‌وزیر انگلیس در شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد جمهوری اسلامی ایران، طرح کاهش روابط با انگلستان توسط نمایندگان تهیه و به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده است. چون معتقدیم باید در برابر حرف‌های ناصحیح و غلطی که انگلیسی‌ها می‌زنند ایستاد و نسبت به شیطنت‌ها در منطقه خاورمیانه توسط آمریکا و کشورهای عربی و انگلیس عکس‌العمل معقول داشت.

وی ادامه داد: قطعاً اگر یک کشوری مواضعی علیه ایران داشته باشد باید با آن برخورد کرد اما وضعیت انگلیس به گونه دیگری است چون اساساً حرف‌ها و اظهارنظرهایی که می‌کنند از روی انجام تصمیمات شیطنت برانگیز و برخلاف روابط با کشورهای دیگر است به همین دلیل باید واکنش لازم داشت.

به گفته کوهکن با توجه به اینکه معتقدیم باید عکس العمل معقولی نسبت به این اظهارات مداخله‌جویانه نشان داد طرح کاهش روابط با انگلیس توسط جمعی از نمایندگان با استناد به اصل 152 قانون اساسی تهیه و به هیأت رئیسه تقدیم شده است .

بر این اساس متن کامل  طرح کاهش روابط با انگلیس که توسط حسینعلی حاجی دلیگانی تهیه شده و به امضای تعدادی از نمایندگان رسیده است به شرح زیر است:

مقدمه (دلایل توجیهی): به استناد اصل 152 قانون اساسی سیاست خارجی کشور جمهوری اسلامی ایران براساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری،‌ حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور استوار می باشد.

اظهارات غیر مسئولانه، تحریک آمیز و تفرقه افکنانه نخست وزیر انگلیس در نشست سران کشورهای همکاری خلیج فارس اقتضا می کند مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره اراده ملت در اداره امور کشور موضعی مقتدرانه و عزتمندانه و مبتنی بر آموزه های دینی و در شان ملت بزرگ ایران اتخاذ نماید. به همین دلیل طرح کاهش روابط با انگلیس و پاسخ به اهانت نخست وزیر آن کشور تقدیم نمایندگان ملت می گردد.

وزارت امور خارجه مکلف است در چارچوب حفظ اقتدار،  عزت، منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران، ظرف مدت 2 هفته روابط سیاسی خود را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

تبصره 1- در صورتی که تغییری سیاست‌های مداخله‌جویانه و خصمانه کشور مذبور، وزارت امور خارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقاء دهد.

تبصره 2- وزارت امور خارجه موظف است در مورد سایر کشورهایی که رفتار مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی را جهت اخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

نظرات بینندگان