arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

وین خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اتریش روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست مذاکرات عضویت ترکیه را در این اتحادیه به علت سرکوب گسترده پس از کودتای شکست خورده در این کشور متوقف کند.

به گزارش آسوشیتدپرس از بروکسل، سباستین کورتس وزیر امور خارجه اتریش گفت: اتحادیه اروپا باید مذاکرات با آنکارا را متوقف کند.

وی افزود: ادامه مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مانند این است که هیچ اتفاق منفی در چند ماه گذشته در آن کشور رخ نداده و این کاملا نادرست است. 

شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از موضع اتریش حمایت می کنند.

قرار است سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه درباره توافق این سازمان با آنکارا برای متوقف کردن سیل مهاجرینی که وارد اروپا می شوند، مذاکره کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از آنکه پارلمان اروپا ماه گذشته (نوامبر) خواستار متوقف شدن مذاکرات در باره عضویت این کشور شد، تهدید کرد که دروازه های مرزی ترکیه را خواهد گشود.

مقام های ترکیه از هنگام کودتای شکست خورده 15 ژوئیه (25 تیر ماه) این کشور، حدود 38 هزار را دستگیر کرده و بیش از 100 هزار تن دیگر را از مشاغل دولتی پاکسازی کرده اند.
به گزارش ایرنا به نقل از نشریه «کوریر» چاپ اتریش، وزیر امور خارجه اتریش دیروز /یکشنبه/ نیز با امضای سندی توسط وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا برای ادامه مذاکرات با ترکیه و پیوستن آنکارا به این اتحادیه مخالفت کرد.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به مدت چندین هفته در مورد تهیه پیش نویسی که در آن به ادامه مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه می پردازد، گفت وگو کرده اند. 

قرار بود روز دوشنبه و سه شنبه این متن امضا شود، اما وزیر امورخارجه اتریش اعلام کرد که این متن موفق نخواهد بود. 

کورتس گفت: 'اگر متن به همین صورت باشد ما به توافق نخواهیم رسید'. 

بر اساس پیش نویس این متن، اتحادیه اروپا متعهد به مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می شود. هر چند که وزیر امورخارجه اتریش این اقدام را فرستادن علامت اشتباه دانست. 
به نوشته کوریر، بر اساس تصمیم پارلمان اروپا در پایان ماه نوامبر، مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا تعلیق شد. 

هلند و بلغارستان نیز از وضع حقوق بشر و آزادی مطبوعات در ترکیه انتقاد می کنند. 
این نشریه افزود: تعلیق مذاکرات می تواند بر وضعیت پناهجویان، میان اتحادیه اروپا و ترکیه تاثیر گذار باشد، اما با توجه به اظهارات وزیر امورخارجه اتریش، این مسئله نباید نقش بازی کند.

کورتس در این باره گفت: اگر به ترکیه اجازه دهیم که از طریق اردوگاه پناهجویان معامله کند ما چشمان خود را نسبت به این عمل ترکیه بسته ایم و در واقع ما به شکل خطرناکی در این زمینه دچار وابستگی خواهیم شد. 

تصویب این پیش نویس در شورای وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا نیازمند اتفاق آرا است. این موضوع فقط مربوط به مذاکرات الحاق ترکیه نیست. بلکه می تواند مربوط به تلاش کشورهای غرب بالکان برای پیوستن به اتحادیه اروپا باشد. گفتن 'نه' از جانب اتریش می تواند چشم انداز الحاق این کشورها را نیز به تاخیر اندازد. 

کورتس تاکید کرد که می خواهد برنامه های اقدام دو جانبه با هریک از کشورهای غرب بالکان را به صورت جداگانه پیش ببرد. 

اتحادیه اروپا در ماه نوامبر در واکنش به نقض حقوق بشر و سرکوب گسترده توسط دولت ترکیه در پی کودتای شکست خورده ماه ژوئیه، به تعلیق مذاکرات الحاق آنکارا به این نهاد رأی داد. اما این قطعنامه الزام آور نیست. 

وزیر امورخارجه اتریش یکی از حامیان اصلی این قطعنامه بود. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان