arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

اطلاعیه سازمان دامپزشکی: تا اطلاع ثانوی از خرید پرندگان وحشي جدا پرهیز شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه 3 اعلام کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون در برخی استان ها شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سازمان دامپزشکی کشور افزوده است: این بیماری در استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی، روستا یا واحدهای صنعتی مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته است.

به دنبال آن عملیات معدوم سازی، پاکسازی و ضدعفونی اماکن آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه ای در حداقل زمان ممکن انجام گرفته است. 

از آنجا که همزمان با شروع فصل سرما حجم آلودگی قابل توجهی توسط پرندگان مهاجر وارد منطقه خاورمیانه و اروپا شده است، همچنان احتمال بروز بیماری در مزارع پرورش طیور اعم از صنعتی، روستایی و پرندگان وحشی مهاجر در تمامی استان های کشور وجود دارد.

همچنان لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه انجام دهند.

با توجه به وقوع موارد بیماری و تلفات در پرندگان وحشی مهاجر در اثر آلودگی با ویروس جدید، صید، شکار و عرضه این دسته از پرندگان ممنوع اعلام شده است. 

همچنین به دلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، تا اطلاع ثانوی از خرید این پرندگان اعم از زنده یا ذبح شده جداٌ پرهیز شود.

به دلیل اهمیت سرعت شناسایی کانون های بیماری و اقدام به موقع در معدوم سازی طیور آلوده در کنترل بیماری، از همه مردم شریف تقاضا داریم ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، همچنان از خرید طیور روستایی قبل از حصول اطمینان از سلامتی انها خودداری کنند.

سازمان دامپزشکی کشور همچون گذشته و به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل نظارت کامل خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال می کند و شهروندان می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.
نظرات بینندگان