arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

پیش‌بینی وجود 80هزار بیمار مبتلا به ایدز در ایران/ شیوع ایدز در زنان رو به افزایش است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دبیر کمیته نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود 80 هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری ایدز باشند، گفت: از این تعداد 32 هزار نفر تاکنون شناسایی شده‌اندکه 17 درصدشان را زنان تشکیل داده اند.

دکتر هنگامه نامداری در کارگاه چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های گذشته سه برنامه برای کنترل ایدز داشته‌ایم، اما نمی‌دانیم تا چه میزان اجرایی شده است، اظهار کرد: در تدوین چهارمین برنامه استراتژیک کنترل عفونت HIV که توسط هیات دولت مصوب شده است، 23 سازمان و وزارتخانه شرکت داشته‌اند، ویژگی مهم برنامه این است که از جانب رئیس جمهور کمیته نظارت بر اجرای برنامه متشکل از هشت سازمان که بیشترین فعالیت را دارند از جمله سازمان‌های بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش، اداره سوء مصرف وزارت بهداشت، وزارت رفاه، زندان‌ها و ... تشکیل شده و این کمیته بر اجرای برنامه نظارت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه کمیته‌های متناظر استانی هم در این راستا تشکیل می‌شود، ادامه داد: برای تشکیل کمیته‌های نظارت استانی هفت کارگاه کشوری برگزار خواهد شد، تاکنون این کارگاه‌ها در شیراز، کرمان، تبریز برگزار شده و در مشهد نیز در حال برگزاری است، در ساری، کرمان و اهواز نیز درآینده برگزار خواهد شد در این کارگاه‌ها آموزش‌های لازم به افراد برای عملیاتی کردن برنامه داده می‌شود.

دبیر کمیته نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز رویکرد جدید به بیماری ایدز را از ویژگی‌های مهم برنامه دانست و گفت: از نظر ما ایدز یک بیماری عفونی قابل کنترل است و مانند گذشته نیست که بگوییم غیر قابل درمان است، در حال حاضر این بیماری با دارو می‌تواند کنترل شود و فرد مبتلا می‌تواند زندگی طبیعی داشته باشد.

نامداری‌تبار عنوان کرد: تمام برنامه‌ها به این سمت تدوین شده که افراد مبتلا به اچ.آی.وی تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار بگیرند به این ترتیب هم سلامت افراد و هم سلامت جامعه تضمین می‌شود.

پیش‌بینی وجود 80 هزار نفر مبتلا به اچ.آی.وی در ایران

دبیر کمیته نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود 80 هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری ایدز باشند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 32 هزار نفر تاکنون شناسایی شده‌اند، امیدواریم با این برنامه سایر افراد نیز شناسایی شده و تحت درمان قرار بگیرند، از 32 هزار فرد شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز 17 درصد زنان هستند و شیوع این بیماری در زنان رو به افزایش است.

وی یکی از محورهای اصلی برنامه استراتژیک کنترل ایدز را کنترل از راه انتقال جنسی اعلام کرد و گفت: حدود 18 درصد از مجموعه موارد شناسایی شده از طریق انتقال جنسی بوده است، این درصد طی سال‌های اخیر رو به افزایش است به گونه‌ای که در سال گذشته 40 درصد از موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا به ایدز شده بودند.

کارشناس مسئول پایش و ارزشیابی وزارت بهداشت ادامه داد: درصد زیادی از موارد مبتلا به ایدز از طریق اعتیاد ترزیقی بوده و این مورد حدود 78 درصد را تشکیل می‌دهد، از سال 85 به بعد هم ابتلا به بیماری ایدز از طریق انتقال خون در کشور مشاهده نشده و ابتلا از طریق مادر به کودک هم از دیگر موارد انتقال بیماری ایدز است، درصدی از مبتلایان به بیماری ایدز هم دلایل ناشناخته دچار این بیماری می‌شوند.

نامداری‌تبار عنوان کرد: هزینه یک فرد مبتلا به بیماری ایدز در صورت تشخیص به هنگام حدود 800 هزار تومان است؛ هزینه‌های مرتبط با مراقبت از افراد مبتلا به اچ.آی.وی ضمن اینکه زندگی سالم را به این افراد می‌دهد از اساسی‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری ایدز در جامعه است.

دبیر کمیته نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز افزود: اگر این بیماری تشخیص داده شود و افراد تحت درمان قرار بگیرند هم افراد می‌توانند طول عمر مفید داشته باشند و هم موجب انتقال به دیگران نشوند، فرد مبتلا به بیماری ایدز اگر تحت مراقبت باشد زندگی نرمال نظیر سایر افراد می‌تواند داشته باشد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان