arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵

شارژ تلفن همراه با لمس انگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان نانوژنراتوری ابداع کرده اند که به گفته آنها، با بهره از انرژی حاصل از ضربه انگشت روی صفحه لمسی تلفن های هوشمند می تواند انرژی آنها را برای یک هفته تامین کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، این نانوژنراتور که توسط محققان دانشگاه میشیگان ابداع شده است، موفقیت بزرگی در مهار انرژی از حرکات انسان به شمار می رود. 

محققان در آزمایش این نانوژنراتور بر یک صفحه لمسی ال.سی.دی که شامل 20 چراغ ال.سی.دی و یک صفحه کلید قابل انعطاف می شد، متوجه شدند که تمامی آنها تنها با یک لمس ساده و بدون کمک باتری کار کردند.

نلسون سپولودا استادیار مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه میشیگان و محقق ارشد این تحقیق گفت: این یافته های بزرگ که در مجله Nano Energy منتشر شده است، نشان می دهد که ما در مسیر ابداع ابزارهای پوشیدنی قرار داریم که انرژی آنها از حرکات انسانی تامین می شود.

ساخت این نانوژنراتور با یک 'ویفر' سیلیکونی آغاز می شود که با چند لایه یا صفحات نازک که کاملا از مواد سازگار با محیط زیست مانند نقره، پلی آمید و پلی پروپیلن هستند، تکمیل می شود.

سپس یون ها نیز به گونه ای به این صفحات افزوده می شود که هر لایه این دستگاه حاوی ذرات شارژ شده شوند. این دستگاه زمانی که توسط حرکت انسان یا انرژی مکانیکی تحت فشار قرار می گیرد، انرژی الکتریکی تولید می کند. این نانوژنراتور زیست سازگار بوده و به نازکی کاغذ است.

مزایایی مانند سبک بودن، انعطاف پذیری، زیست سازگاری، مقیاس پذیری، کم هزینه و قوی بودن این ژنراتور ، آن را به روشی نویدبخش و جایگزین در حوزه مهار انرژی مکانیکی برای بسیاری از لوازم الکترونیکی مستقل مانند هدست های بی سیم، تلفن های همراه و سایر دستگاه ها که صفحه لمسی دارند ، تبدیل می کند.

نظرات بینندگان