arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

هشدار بان کی‌مون درباره وقوع فاجعه انسانی در حلب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بان کی مون دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد نسبت به "گزارش‌هایی از وقوع فجایع علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان" در شهر حلب سوریه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل همه طرف‌ها به خصوص دولت سوریه و متحدان آن را ترغیب کرد از غیرنظامیان محافظت کنند.

یان ایگلند، مشاور حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشتر گفته بود که سوریه و روسیه "جوابگوی" فجایعی هستند که شبه نظامیان وفادار به دولت ممکن است مرتکب آنها شوند.

استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون در بیانیه‌ای گفت که "دبیرکل سازمان ملل شدیدا نگران گزارش‌های فجایع علیه شمار بزرگی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در ساعات اخیر در حلب است.

دبیر کل سازمان ملل ضمن تاکید بر اینکه سازمان ملل مستقلا قادر به تایید این گزارش ها نیست، نگرانی شدید خود را به طرف های مربوطه منتقل می کند.

در این بیانیه آمده است: بان کی مون به فرستاده ویژه خود در امور سوریه دستور داده است مساله را فورا با طرف های مرتبط مطرح کند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس می‌گوید نیروهای ارتش سوریه در آستانه تصرف کامل بخش شرقی حلب هستند.

مدیر این سازمان گفت: جنگ حلب به پایان نزدیک شده و زمان بسیار کمی تا سقوط کامل شهر باقی مانده است.

ژنرال زید صالح، فرمانده کمیته امنیت محلی وابسته به ارتش سوریه گفت که شورشیان "وقت زیادی ندارند" و باید "تسلیم شوند یا بمیرند".

تلویزیون دولتی سوریه با اعلام خبر "نزدیک بودن پیروزی" در حلب تصاویری از شادمانی مردم در حلب را پخش کرد.

فعالان حقوق بشر درباره وضعیت غیرنظامیان باقی‌مانده در شرق حلب هشدار داده‌اند. هنوز هزاران غیرنظامی به همراه شورشیان در مناطق کوچک حلب شرقی تحت محاصره هستند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه نسبت به "قتل عامی واقعی" در حلب هشدار دارد. رامی عبدالرحمان از جامعه بین المللی خواهت پناهگاه امنی برای غیرنظامیان ایجاد کنند.

حلب، قلب صنعتی سوریه، از سال ۲۰۱۲ به دو پاره تقسیم شده و بخش شرقی آن در کنترل شورشیان بود. تصرف کامل حلب پیروزی کلیدی برای ارتش سوریه و متحدان آن محسوب می‌شود؛ هرچند هنوز بخش‌های بزرگی از سوریه در اختیار مخالفان دولت است.

نظرات بینندگان