arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

سفیر هند در ایران: مراودات ایران و هند باید به 30 میلیارد دلار برسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر هندوستان در ایران گفت: مراودات ایران و هند باید به 30 میلیارد دلار در سال برسد.
 سوراب کومار در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در کرمانشاه، امروز (23 آذر) انجام شد، میزان مبادلات کنونی ایران و هند را حدود 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب مبادلات تجاری "هیدروکربن‌ها"، این عدد به 9 میلیارد دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: این در حالی است که میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های گذشته 15 میلیارد دلار بود که به 13 میلیارد دلار و سپس به 9 میلیارد دلار کنونی تقلیل یافت.

سفیر هندوستان در ایران با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران به هند، خاطرنشان کرد: در این سفر هدف گذاری شد که مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار در سال برسد که ما نیز از این رقم استقبال می‌کنیم.

کومار معتقد است، دو کشور می‌توانند در زمینه‌های کاشی و سرامیک، خدمات مهندسی، پتروشیمی، قطعات خودرو، نساجی و IT مبادلات خود را افزایش دهند و رقم مبادلات تجاری را ارتقا دهند.

سفیر هندوستان همچنین از قراردادهای در دست اقدام بین ایران و هند در حوزه نفت و گاز هم یاد کرد و افزود: ارزش یکی از این قردادها سه تا چهار میلیارد دلار است و اگر ایران به ما اجازه همکاری بیشتری بدهد، استقبال می کنیم.

 سفیر هندوستان در ایران، همچنین از در دست اجرا بودن چند قرارداد سرمایه‌گذاری نیز بین ایران و هند خبر داد.

کومار سپس از "چابهار" به عنوان یک مزیت ایران برای افزایش مبادلات بین کشورهای ایران، هند، افغانستان و پاکستان یاد کرد و ادامه داد: صحبت‌هایی هم در خصوص قرارداد برای گسترش میدان گازی چابهار بین ایران و هند وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با سفری که آقای ظریف به هند داشت و با بیش از هزار بازرگان  هندی دیدار کرد، شاهد گسترش مراودات تجاری بین دو کشور باشیم.

سفیر هندوستان در ایران این کشور را صاحب یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی در دنیا دانست و اظهار کرد: طی چند سال اخیر توانستیم هفت درصد در رنگینگ اقتصادی جهان پیشرفت کنیم.

کومار از زمینه‌هایی که ایران می‌تواند در کشور هند سرمایه‌گذاری کند هم یاد کرد و افزود: قرار است در هند تمام روستاها دیجیتالی شوند و ما از مهندسین ایرانی دعوت می‌کنیم در این پروژه‌ها شرکت و سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: ما فقط پیشنهادات را ارائه می‌کنیم و در نهایت این تجار و بازرگانان هستند که مراودات را عملی می‌کنند.

سفیر هندوستان در ایران سپس در پاسخ به پرسش یکی از تجار در خصوص شایعه‌های سمی و غیرارگانیک بودن برنج هندی، عنوان کرد: چای و برنج هندی از مهمترین محصولاتی هستند که می‌تواند از هند به ایران صادر شود. پلاستیکی و سمی بودن برنج هندی را قویا رد می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهیم که برنج هندی با کیفیت است.

کومار از حضور دو روزه خود در نمایشگاه و همایش توانمندی‌های تولیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه نیز یاد کرد و افزود: در این دو روز از توانمندی‌های کرمانشاه آگاه شدیم و امیدواریم این سفر کاتالیزوری برای افزایش سرعت سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در کرمانشاه باشد.

وی با بیان اینکه اکنون یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های هندی در یکی از پروژه‌های مهم کرمانشاه سرمایه‌گذاری کرده، بیان کرد: از پیشنهاد خواهرخواندگی یکی از استان‌های هند با کرمانشاه استقبال می‌کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان