arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

تعلل شورای نگهبان در پذیرش برگزاری انتخابات الکترونیکی به چه خاطر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: شورای نگهبان تاکنون نظر قطعی خود را درباره برگزاری انتخابات الکترونیک بیان نکرده است. این شورا هنوز در حال بررسی شرایط است و در آینده نزدیک نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.
سیامک ره پیک درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در سال آینده گفت: شورای نگهبان شروطی را برگزاری انتخابات الترونیک را اعلام کرده است که باید آن‌ها رعایت شود تا این شورا برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در سال آینده را تأیید کند.

وی ادامه داد: میان شورای نگهبان و نهاد‌های ذی صلاح برای بررسی ضریب امنیت برگزاری انتخابات الکترونیک جلساتی تشکیل شده و موارد مطرح شده در حال بررسی و پیگیری است. 

ره پیک تأکید کرد: تاکنون شورای نگهبان به طور قطعی نظر خود را درباره برگزاری انتخابات الکترونیک بیان نکرده است و هنوز رایزنی و بررسی‌ها ادامه دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که وزیر کشور بارها اعلام کرده در بحث سخت افزاری و همچنین نرم افزاری برگزاری انتخابات الکترونیک مشکلی وجود ندارد؛ تعلل شورای نگهبان برای اعلام بررسی‌ها  در  چیست، عنوان کرد: هر نهادی می‌تواند با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد نظر خود را بیان کند. پیشنهادهایی که از سوی وزارت کشور مطرح شده در حال بررسی و پیگیری  است اما با توجه به حساسیت موضوع نمی‌توان بدون رسیدن به یک جمع‌بندی نهایی نظری را اعلام کرد. 

وی خاطر نشان کرد: برگزاری انتخابات الکترونیک در کشوری مانند ایران که سابقه نداشته نیازمند زیر بنا و ساختاری مستحکم است. 

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه برگزاری انتخابات چقدر می‌تواند مانع از تخلفات انتخاباتی شود که بعد از انتخابات نامزدهای شکست خورده بیان می‌کنند، گفت: هر شیوه‌ای مشکلات و معضلات خود را دارد، در انتخابات به صورت دستی یکسری مسائل همیشه  وجود دارد و مطرح میشود، البته ناگفته نماند در این نوع انتخابات نهایت دقت به کار گرفته می‌شود .

وی در ادامه افزود: در انتخابات الکترونیک اگر تمامی شرایط مهیا باشد دیگر شاهد معضلاتی که در برگزاری انتخابات به صورت دستی وجود دارد، نخواهیم بود و مشکلات رفع و همچنین ضریب خطا کاهش خواهد یافت.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان