arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

بحران جمعیت در اطراف پایتخت/ می‌توانند مدعی ۲ استان جدید شوند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، گفت: افزایش جمعیت اطراف تهران خطرناک است.

احمد دنیامالی در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران با اعلام وضعیت بحرانی در خصوص اتفاقاتی که در حاشیه پایتخت می افتد، افزود: رشد جمعیت در شهر تهران و شهرهای اطراف از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند چرا که در سال ۵۵ جمعیت استان تهران ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که از این میان ۴ میلیون نفر در شهر تهران زندگی می‌کردند اما حالا براساس سرشماری جدید مشخص شده که استان تهران ۱۳ میلیون جمعیت دارد که در این میان سهم تهران ۸ میلیون جمعیت ثابت است.

وی ادامه داد: نسبت جمعیت شهرهای اطراف به پایتخت خطرناک است، ما در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که تاکنون ۶۰ نقطه روستایی در اطراف تهران به شهر بدل شده‌اند و خطر بالقوه‌ای هستند چرا که اگر این روند کنترل نشود، بزودی این شهرها به استان تبدیل می‌شوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه دور از انتظار نیست که در آینده‌ نزدیک دو استان در جنوب شرق و جنوب غرب تهران ایجاد شود، گفت: در جنوب شرق تهران شهرهای پاکدشت، پیشوا، قرچک، ورامین و... را داریم که بالای یک میلیون نفر جمعیت دارند و از سوی دیگر رباط‌کریم، احمدآباد مستوفی، پرند و... نیز حدود یک میلیون جمعیت دارند که بزودی می‌توانند مدعی شوند که قابلیت استان شدن دارند.

دنیامالی با بیان اینکه باید در شورای شهر تهران مقوله حریم را جدی بگیریم تاکید کرد: متاسفانه نشانه‌های خوبی نمی‌بینیم و قطعا به دلیل ترکیب مختلف قومیتی شاهد افزایش معضلات فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود که به روی شهر تهران نیز تاثیر می‌گذارند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز درباره افزایش جمعیت شهر تهران، اظهار داشت: سال‌هاست این بحث‌ها انجام می‌شود ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: دولت هنوز بودجه مترو را نداده ولی از سوی دیگر می‌گوید فلان شهر را هم به تهران وصل کنید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: بعضی از روستاها به خاطر بی‌آبی و بیکاری خالی از سکنه شدند و اهالی آنجا به شهرها آمده‌اند.

وی افزود: در کمیته‌ای که قرار است با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شود به جای اینکه به مسائل سیاسی بپردازد به مسائل اساسی شهر پرداخته شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان