arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

پوتین فشارهای ژاپن برای جزایر کوریل را رد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، وی در آستانه این سفر که روز پنجشنبه آغاز می شود به شبکه «نیپون تی.وی» ژاپن که روز سه شنبه پخش شد، گفت: ما خواستار بهبودی کامل روابط دو جانبه هستیم و روسیه با ژاپن اختلاف ارضی ندارد.
رسانه های روسی به نقل از سخنان پوتین نوشتند: مساله ارضی فقط از دیدگاه توکیو وجود دارد و روسیه چنین مسائلی ندارد، اما باز هم آماده گفت و گو در این زمینه هستیم. 
روسیا سگودنیا به نقل از سخنان پوتین نوشت: روسیه خواهان عادی سازی و بهبودی روابط با ژاپن است و نبود موافقت نامه صلح (مربوط به جنگ دوم جهانی) میان دو کشور را مساله ای کهنه می داند که از گذشته بر جای مانده و باید برطرف شود.
وی همچنین ادامه داد: شرایط برقراری اعتماد میان روسیه و ژاپن باید برقراری و توسعه همکاری های اقتصادی از جمله در جزایر کوریل جنوبی باشد و بر این اساس به توافق برسند و زمینه عقد موافقت نامه صلح را مساعد کنند.
وزارت خارجه ژاپن نیز هدف سفر پوتین به این کشور را مذاکره برای همکاری های اقتصادی و بازرگانی و موافقت نامه صلح جنگ دوم جهانی اعلام کرده است.
به گزارش ایرنا، مذاکرات سیاسی برای عقد موافقت نامه صلح میان روسیه و ژاپن که هنوز با وجود گذشت بیش از هفتاد سال از پایان جنگ دوم جهانی به علت اختلاف ارضی دو کشور بر سر جزایر کوریل جنوبی امضا نشده، از مهمترین مسائل مطرح در روابط توکیو و مسکو است. 
با توجه به اینکه روسیه و ژاپن هنوز پیمان صلح مربوط به پایان جنگ دوم جهانی را امضا نکرده اند، ژاپن می خواهد با استفاده از فرصت مذاکرات آن، زمینه بازگشت جزایر کوریل را فراهم کند که با ثبات مواضع مسکو بی نتیجه مانده است. 
وزارت امور خارجه روسیه به تازگی هر گونه امکان بازگشت چهار جزیره کوریل در اقیانوس آرام به مالکیت ژاپن را رد و اعلام کرد: توکیو باید این موضوع را که در نتیجه جنگ دوم جهانی رخ داده است به عنوان یک واقعیت بپذیرد.
وزارت خارجه روسیه در این باره اعلام کرده است: جزایر کوریل جنوبی به ما تعلق دارد که در نتیجه جنگ دوم جهانی حاصل شده است و حق حاکمیت روسیه بر این جزایر قابل تردید نیست. 
مسکو در صدد است مذاکرات امضای پیمان صلح جنگ دوم جهانی با توکیو را بدون ارتباط دادن آن با سرنوشت مالکیت جزایر کوریل جنوبی پیش ببرد و همزمان از برقراری همکاری های اقتصادی با ژاپن و سرمایه گذاری این کشور در توسعه مناطق خاور دور روسیه بهره بگیرد.
جزایر چهارگانه کوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد که پس از پایان جنگ دوم جهانی به تملک شوروی در آمد. 
روسیه حاکمیت خود را بر این جزایر قابل تردید نمی داند و به نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین کننده شرایط بین المللی پس از جنگ دوم جهانی به عنوان موید آن تاکید می کند. 
روسیه به عنوان میراث دار شوروی در جنگ دوم جهانی 26 میلیون و 600 هزار کشته نظامی و غیرنظامی و همچنین ویرانی گسترده ای را تحمل کرد به گونه ای که مسکو نیز در خطر سقوط قرار گرفت و از این رو شرایط کنونی را ناشی از اقدام های کشورهای آغاز کننده این جنگ از جمله ژاپن می داند. 

نظرات بینندگان