arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
با وجود مطرح بودن گزینه های سیاسی و نظامی؛

دوست صمیمی پوتین و دارنده «مدال دوستی روسیه» ، وزیر خارجه دولت ترامپ شد/ «تیلرسون» درباره ایران چه نظری دارد؟ + بیوگرافی

دونالد ترامپ ، ریک تیلرسون مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل را برای تصدی مسئولیت وزارت امورخارجه آمریکا در دولتش درنظر گرفته است. دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، ریک تیلرسون مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل را برای تصدی مسئولیت وزارت امورخارجه آمریکا در دولتش درنظر گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فوری/ مدیر اکسون موبیل وزیر خارجه دولت ترامپ شد/ او کیست؟

دونالد ترامپ ، ریک تیلرسون مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل را برای تصدی مسئولیت وزارت امورخارجه آمریکا در دولتش درنظر گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، منابع مطلع در تیم انتقال قدرت به دولت جدید آمریکا اعلام کردند دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، ریک تیلرسون مدیرعامل شرکت نفتی اکسون موبیل را برای تصدی مسئولیت وزارت امورخارجه آمریکا در دولتش درنظر گرفته است. 

آسوشیتدپرس نیز دقایقی قبل اعلام کرد؛ دونالد ترامپ، رکس تیلرسون را برای سمت وزیر امور خارجه انتخاب کرده است.

او کیست؟

تیلرسون از سال ۲۰۰۶ تاکنون مدیر اجرایی اکسون موبیل بوده و انتظار می‌رود سال آینده بازنشسته شود. شرکت اکسون موبیل در بیش از ۵۰ کشور جهان فعالیت کرده و در شش قاره جهان به اکتشاف نفت و گاز می پردازد. تیلرسون از سال ۲۰۰۶ رئیس و مدیر عامل این شرکت بوده و سال ۲۰۱۷ بازنشسته می شود.

در سال ۲۰۱۱، اکسون موبیل با شرکت روسنفت (Rosneft) بزرگترین شرکت نفتی دولتی روسیه قراردادی برای همکاری در کشف و استخراج نفت امضاء کرد. این دو شرکت از آن زمان تاکنون در ۱۰ پروژه روسیه با یکدیگر مشارکت می کنند. «ولادیمیر پوتین» در سال ۲۰۱۳ مدال دوستی روسیه را به تیلرسون تقدیم کرد.

فوری/ مدیر اکسون موبیل وزیر خارجه دولت ترامپ شد/ او کیست؟

شرکت نفتی اکسون موبیل در سال ۲۰۱۱ و در دوران مدیرعاملی تیلرسون یک قرارداد نفتی مهم با مسکو امضاء کرد. پوتین در آن زمان گفت ارزش این توافق می‌تواند بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار باشد.

در سال ۲۰۱۱، شرکت نفتی «اکسون موبیل» با شرکت «روسنفت» (Rosneft) بزرگترین شرکت نفتی دولتی روسیه قراردادی برای همکاری در کشف و استخراج نفت امضاء کرد. این دو شرکت از آن زمان تاکنون در ۱۰ پروژه روسیه با یکدیگر مشارکت کرده اند. «ولادیمیر پوتین» در سال ۲۰۱۳ مدال دوستی روسیه را به تیلرسون تقدیم کرده بود.

اظهارنظر در مورد برجام

تاکنون اخبار چندانی در ارتباط با نوع دیدگاه وی در مورد مسائل و تحولات بین‌الملل از جمله  ایران و برجام منتشر نشده است اگر چه او  در ماه مارس 2016 در مصاحبه‌ای با CNBC در مقام مدیر اجرایی  اکسون موبیل در مورد  حضور در بازار ایران  اعلام کرد : شرکت‌های آمریکایی شبیه ما هنوز نمی‌توانند تجارتی در ایران داشته باشند. این در حالی است که تعداد زیادی از رقبای اروپای ما فعالانه در بازار ایران حضور دارند و من واقعا نمی‌دانم که ما در نقطه ضعف هستیم؟ تاریخ تجارت خارجی ایران در گذشته همراه با چالش‌ها و سختی‌هایی بوده و ما هرگز سرمایه‌گذاری‌های طولانی در ایران به خاطر این علت نداشته‌ایم و من نمی‌دانم ایرانیان امروز تغییری کرده‌اند یا نه. ما باید منتظر بمانیم و من یاد گرفته‌ام که همیشه اول بودن بهترین گزینه نیست. ما منتظر می‌مانیم و می‌دانیم که چه اتفاقی برای شرکت‌های آمریکایی می‌افتد.  البته این موضوع نیز مورد توجه است  که  ایران یک بازار سرشار از منابع است.




مخالفت با تحریم‌ها

تیلرسون گفته «ما از تحریم‌ها عموماً حمایت نمی‌کنیم، زیرا آنها را کارامد نمی‌دانیم مگر این که خیلی خوب اجرا شوند و انجام این کاریست بسیار سخت.»

مالیات بر کربن

تیلرسون در سال ۲۰۰۹ گفت، «مالیات بر کربن شیوهٔ منعکس کردن کربن در تمامی تصمیمات اقتصادی -از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها به منظور تأمین ملزوماتشان تا انتخاب کالاها از سوی مصرف‌کنندگان-است. مالیات بر کربن شاید برای اعمال یک معیار یکدست برای پاسخگو کردن همه کشورها مناسبتر باشد. نکتهٔ آخر مهم است. با توجه به ماهیت جهانی این چالش، و این واقعیت که رشد اقتصادی در اقتصادهای در حال توسعه مسئول بخش شایان توجهی از افزایش‌های آینده در انتشار گازهای گلخانه ایست، گزینه‌های سیاستی باید همکاری جهانی را تشویق و از آن حمایت کنند.»

تغییر اقلیمی

در سال ۲۰۱۰، تیلرسون گفت با این که قبول دارد انسان‌ها از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حدی بر اقلیم اثر می‌گذارند، هنوز واضح نیست «تا چه حدی و بدین ترتیب معلوم نیست در مورد آنچه می‌توانید بکنید.»

فوری/ دوست صمیمی پوتین و دارنده مدال دوستی روسیه، وزیر خارجه دولت ترامپ شد/ او کیست؟

تیلرسون همچنین اظهار داشته «جهان همچنان از سوخت‌های فسیلی استفاده خواهد کرد، چه دوستش داشته باشند چه نه.»

حمایت از تجارت آزاد

در مارس ۲۰۰۷، تیلرسون پرسید «آیا آمریکا باید در پی رسیدن به به اصطلاح استقلال انرژی در تلاشی برای جدا کردن این کشور از تأثیر وقایع جهان بر اقتصاد باشد یا آمریکاییان باید مسیر همکاری بین‌المللی، جستن راه‌هایی برای رقابت بهتر درون بازار جهانی انرژی را پی بگیرند؟ همچون مؤسسین شورا، من معتقدم ما باید مسیر همکاری بیشتر بین‌المللی را برگزینیم. … واقعیت کلیدی این است: بازار آزاد جهانی برای انرژی با ترویج توسعهٔ منابع، قابل سازی تنوع بخشی، افزودن بر مسیرهای تأمینی مان، تشویق بهره‌وری، و تشویق نوآوری مؤثرترین ابزار را برای دستیابی به امنیت انرژی آمریکا فراهم می‌کند.»


نظرات بینندگان