arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

پرتاپ فضاپیمای خودترمیم‌شونده برای سفر 20 ساله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت: سازمان ناسا با استیون هاوکینگ، نظریه‌دان انگلیسی در حال همکاری برای ارسال یک فضاپیمای کوچک در سفری 20 ساله به منظومه ستاره‌ای همسایه خورشید است.

این پروژه که Breakthrough Starshot نام دارد، بر یک نانوفضاپیمای خود ترمیم‌کننده تکیه دارد که می‌تواند با استفاده از پرتوی نور با سرعت یک پنجم سرعت نور در فضا سفر کند.

این پروژه نخستین بار در ماه آوریل اعلام شد که کسانی مانند مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک و یوری میلنر، میلیاردر روسی از جمله حامیان آن هستند.

این ماموریت قرار است با هدف یافتن یک سیاره شبه‌زمینی قابل سکونت در منظومه آلفا قنطورس در فاصله 40 تریلیون کیلومتری از زمین (4.37 سال نوری) انجام شود.

محققان اکنون در حال کار بر روی چالش چگونگی حفاظت از فضاپیما در برابر تابش شدید میان ستاره‌ای هستند.

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان ناسا و موسسه علوم فناوری کره جنوبی نشان داده که تراشه‌های سیلیکونی خود ترمیم شونده می‌توانند بهترین راه‌حل باشند. ویژگی‌های ریز 20 نانومتری تراشه باعث سبُک شدن وزن آن‌ها و همچنین ارتجاعی شدنشان در برابر پرتوهای کیهانی می‌شود، از این رو طول عمر آن‌ها افزایش یافته و امکان یافتن این سفر 20 ساله را فراهم خواهند کرد.

هر یک از این فضاپیماهای بادبانی میان ستاره‌ای با خود دوربین و جی‌پی‌اس داخلی حمل کرده و به بررسی اعماق فضا به دنبال سیارات قابل سکونت خواهند پرداخت.

پروژه استارشات که در ماه آوریل و در پنجاه و پنجمین سالگرد پرواز تاریخی یوری گاگارین به فضا اعلام شده بود، شامل نانوفضاپیمای کوچکی است که توسط بادبان‌های خورشیدی با جریان پرتوهای فوتونی در فضا سفر خواهد کرد.

ستاره‌شناسان برآورد کرده‌اند که احتمالا یک سیاره مشابه زمین در منطقه قابل سکونت منظومه سه ستاره‌ای آلفا قنطورس وجود دارد.

استیون هاوکینگ در مورد این پروژه اظهار کرده است: زمین مکان فوق‌العاده‌ای است اما ممکن است تا ابد دوام نیاورد. دیر یا زود باید به دنیال مکانی جدید در ستاره‌های دیگر باشیم. پروژه استارشات یک گام نخست بسیار هیجان‌انگیز برای این سفر است.

این دانشمند برتانیایی در ادامه افزود: ما با پرتوهای نور، بادهای فوتونی و سبک‌ترین فضاپیمای ساخته شده تاکنون می‌توانیم ماموریتی را تا چند سال آینده به آلفا قنطورس بفرستیم.

این یافته‌ها در نشست بین‌المللی دستگاههای الکترونی در سان‌فرانسیسکو ارائه شده است.

نظرات بینندگان