arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵

ولایتی: دستور برجامی رییس‌جمهور اولین قدم ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: دستور رئیس‌جمهور به آقایان ظریف و صالحی اولین قدم ایران در پاسخگویی به نقض برجام از سوی آمریکائی‌ها بود ولی قطعاً آخرین آن نخواهد بود.

علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نشست خبری دهمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی که صبح امروز (چهارشنبه)برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان در خصوص دستور اخیر رئیس جمهور به آقایان ظریف و صالحی مبنی بر انجام اقدامات لازم در پاسخ به نقض برجام آمریکا چیست؟ گفت: ایران بر اساس ضوابط بین‌المللی در گفت‌وگوهای هسته‌ای شرکت کرد و بر اساس آنچه که در برجام آمده، قرار بود ایران فعالیت‌های هسته ای خود را برای مدت محدودی، محدود کند و طرف مقابل هم که در راس آنها آمریکا است، قرار بود تحریم‌های از پیش وضع شده علیه ایران را ملغی کند و مانع از تداوم تحریم‌ها یا وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شود.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: این اقدام آمریکایی‌ها قطعاً بر اساس موازین حقوقی، نقض برجام محسوب می‌شود و البته در قرارداد برجام جای شکایت هم برای ما و یا هر طرف دیگری دیده شده و ما نیز قطعاً اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

ولایتی با بیان اینکه فرق ایران با دیگر کشورها این است که زیر بار تحریم آمریکایی‌ها نخواهند رفت، اظهارکرد: آمریکایی‌ها بدانند که در پایان کار آنها ضرر خواهند کرد و این اقدام رئیس‌جمهور اولین قدم ما است ولی آخرین قدم ما نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که موضع ایران نسبت به تهدیدات مستمر عربستان در خصوص ایران چیست؟ گفت: ایران لازم نمی بیند به سخنان ناپخته و حاصل بی تجربگی وزیر امور خارجه عربستان پاسخی دهد و جواب خود را در عمل خواهد داد. به طور مثال دیدیم که در لبنان سعودی‌ها مخالف پیروزی میشل عون نماینده هشت مارس بودند اما در نهایت وی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

ولایتی ادامه داد: ما حرف‌های بی ضابطه و بعضاً گستاخانه این وزیر را بارها شنیده‌ایم اما آنها هیچ ارزش پاسخگویی از طرف ما را ندارند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی همچنین در رابطه با آخرین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی در بغداد که کمتر از 2 ماه پیش برگزار شد و با توجه به تحولات سریع منطقه در عراق، سوریه، یمن، لبنان که از جلوه های بیداری های اسلامی هم هستند، افزود: ما از فرصت گردهمایی علمای مسلمان شیعه و سنی برای برگزاری دهمین اجلاس مجمع جهانی بیداری اسلامی استفاده می کنیم و مدعوین حاضر در اجلاس هم از اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا هستند.

وی در رابطه با اهداف و محورهای این اجلاس که قرار است فردا شب از ساعت 6 الی 9 در محل هتل آزادی تهران برگزار شود، افزود: اولین محور مورد بحث در این اجلاس سیره پیامبر اعظم به عنوان الگوی کامل بیداری اسلامی است، دومین محور آسیب شناسی بیداری اسلامی و آینده تحولات آن و جریان شناسی تفکر انحرافی-تکفیری و راه‌های مقابله با آن سومین محور این اجلاس خواهد بود و در آخر هم مسئله فلسطین به عنوان موضوع اول جهان اسلام و ضرورت مقابله کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: رژیم آل سعود یک سال و نیم است که مردم مظلوم یمن را به کشتن می دهد و در حال حاضر چیزی از کشور یمن باقی نمانده است که سعودی‌ها آن را بمباران نکرده باشند. منصورهادی که فرد مورد علاقه سعودی ها برای رئیس‌جمهوری یمن بود، دیگر به هیچ وجه این مقام را نخواهد داشت چرا که یمنی‌ها توانستند دولت ائتلافی تشکیل دهند و به اداره کشور بپردازند.

وی گفت: در عراق هم پیروزی قریب الوقوع نیروهای مردمی و ارتش در شهر موصل به عنوان آخرین پناهگاه تروریست ها در حال رخ دادن است که البته با یک صبر و متانتی در حال پیشروی هستند، به این دلیل که جان غیرنظامیان و مردم بی‌گناه به خطر نیفتد.

ولایتی با اشاره به آزادسازی حلب در سوریه هم اظهارکرد: از همه موارد گفته شده مهمتر پیروزی تقریباً کامل در حلب سوریه است که قریب به صددرصد آن شهر آزاد شده و دیگر کسی شکی ندارد که مجدداً آن شهر توسط نیروهای سوریه بازپس گرفته شود. حلب به لحاظ سیاسی و تجاری مهمترین شهر سوریه پس از دمشق است و در برخی حوزه ها هم می توان آن را مهمترین شهر سوریه دانست.
وی در پاسخ به این سوال که در دهمین اجلاس بیداری اسلامی که قرار است فردا برگزار شود آیا مقام دولتی هم شرکت خواهد داشت یا نه؟ گفت: ما در اجلاس فرداشب علمایی از شیعه و سنی را خواهیم داشت و یک اجلاس غیر دولتی. بنابراین حضور شخصیتی دولتی را در اجلاس فردا نخواهیم داشت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان