arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵

سخنگوی حشد شعبی: با درخواست دمشق و تایید بغداد، پس از موصل به سوریه می‌رویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی بسیج مردمی حشد شعبی عراق می‌گوید: «پس از آزادسازی موصل، اگر دمشق درخواست کند و دولت و پارلمان عراق هم آن را تصویب کند، به سوریه می‌رویم.»
احمد الاسدی،‌ سخنگوی حشد شعبی،‌ در کنفرانس خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی  در خبرگزاری تسنیم به تشریح تحولات میدانی عراق پرداخت.

الاسدی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه «براساس معادله الهی در مسیر حشد شعبی گام برداشتیم» گفت: «مسیر ما در جهت پیروزی بود و آرمان ما عزت عراق بود که امروز به ثمر می‌نشیند.»

سخنگوی حشد شعبی در ادامه گفت: «دوسال و نیم پیش بود که مسیر حشد شعبی آغاز شد و دفاع از میهن را شروع کردیم. تروریست‌های داعش آن زمان در کمربند بغداد بودند اما امروز می‌بینیم که 400 کیلومتر از بغداد دور شده‌اند. و ما شهر به شهر پیش می‌رویم. 30 ماه از عمر مقاومت عراق در مقابل محور تکفیری صهیونیستی می‌گذرد، ما همواره تلاش کرده‌ایم که پیروزی انسانی بر پیروزی نظامی‌مان پیشی گیرد. قهرمانان حشد شعبی همواره در مسیر ازاد سازی مناطق مختلف عراق گام برداشته‌اند و امروز نیز این مسیر ادامه دارد.»

الاسدی در ادامه کنفرانس خبری به تحولات میدانی عراق پرداخته و گفت: «امروز در آستانه آزادسازی آخرین محل حضور داعش هستیم و محورهای مهم نینوا و موصل را با پیروزی پیش میبریم. در این دو ماه برای آزادسازی نینوا گام‌های مهمی برداشته شده است. در محور مهم و اساسی موصل حشد شعبی فعال است و محورهای دیگر شرقی و جنوبی و شمالی به ارتش پلیس و پیشمرگه سپرده شده است. در محور غربی حشد شعبی موفق شد 4 هزار کیلومتر را آزاد کند و همچنین توانستیم فرودگاه تلعفر را آزاد کنیم. منطقه معروف به ولایت الجزیره را هم آزاد کردیم. این مناطق و مسیرهای منتهی به آنها نیز آزاد و امنیت آنها تامین شد.»

وی افزود: «در چند روز اخیر پلیس فدرال و حشد شعبی موفق شد در محور جنوبی 200 روستا را آزاد کردند و بخش راست محور به طور کامل دست حشد و پلیس فدرال است. در محور شرقی هم نیروی پلیس توانست بخش چپ را آزاد کند. تا این لحظه بر اساس برنامه ریزی شده گام برداشتیم و تاخیری نبوده. برخی تصور میکنند پیشروی با مشکل مواجه شده که میگویم چنین نیست.»

الاسدی با تأکید بر ارتباط بین نبردهای جاری در عراق و سوریه گفت: «جبهه عراق و آنچه در عراق اتفاق می‌افتد و آنچه در سوریه رخ می‌دهد با هم متحد است. دو جبهه عراق و سوریه با هم مشترکاتی دارد و هر پیروزی در سوریه آثاری بر عراق دارد. روز پنجشنبه ما خبر خوب ازادی تل ابتر را را دادیم و روز گذشته ازادی حلب را شاهد بودیم. هر پیروزی در سوریه رخ دهد اثار آن بر جبهه مقابله با تروریسم در عراق مشاهده میشود و برعکس. از ابتدا اعلام کردیم که داعش پروژه نظامی استکبار برای تحمیل برنامه‌هایی در عراق و سوریه بوده که با این سرنوشت روبرو شده است. موضع ملت و مرجعیت عراق عالی است و در این مسیر دوستان و همپیمانان عراق هم به ما کمک کردند که باعث شد تهدید به فرصت تبدیل شود.»

سخنگوی حشد شعبی در انتهای بخش اول سخنانش تأکید کرد: «بعد از این صبر و پیروزی‌ها باید بگویم که نوید پیروزی نهایی بسیار نزدیک است و ما به زودی اعلام می‌کنیم که عراق به طور کامل از تروریسم آزاد شد.»

الاسدی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره احتمال حضور حشد شعبی پس از آزادسازی موصل در سوریه گفت: «نیروهای حشد بخشی از نهاد امنیتی و نظامی عراق است و اگر بخواهیم کاری کنیم باید در چارچوب قانون باشد. در صورت آزادسازی عراق اگر لازم باشد به آنجا خواهیم رفت تا مرزها را ببندیم. اگر تصور کنیم حضور ما در پشت مرزها لازم است چنین خواهد شد. اگر قرار باشد حضور یابیم این کار باید با درخواست دولت سوریه و موافقت دولت و پارلمان عراق انجام شود.»

الاسدی در پاسخ به این سوال که آیا در تحولات سوریه و عراق رد پای آمریکا و اسرائیل وجود دارد، گفت: «در مناطقی که آزاد شده‌اند به اسنادی رسیدیم که نشان از نوع فعالیت این گروه‌های تروریستی داشته و گروه‌هایی که در خارج از عراق حمایت می‌کرده‌اند. اما اینکه اسنادی باشد مبنی بر حضور محور مذاکرات در حمایت از داعش، خیر.»

سخنگوی حشد شعبی درخصوص سخنان عبادی درباره تجدید نظر در نقشه مبارزه با تروریسم در موصل گفت: «برنامه نهاد نخست وزیری عراق مربوط به موصل است و درباره منظور عبادی از تغییر در عملیات موصل نمیتوانم فعلا چیزی بگویم زیرا این مسائل نظامی است و ایجاد تغییرات در جبهه و آرایش نیروها است.»

الاسدی درباره زمان نهایی آزادسازی موصل گفت: «ما برای ازادی موصل دو برنامه داشته‌ایم. یکی احتیاطی و دیگری اصلی. موصل استان پرجمعیت عراق با یک میلیون جمعیت است بنابراین برای آزادسازی موصل زمانبندی‌هایی داشتیم. یکی کوتاه مدت و دیگری بلند مدت. آزادسازی‌ها طبق برنامه پیش می‌رود. تا کنون بیش از 400 روستا را آزاد کردیم که مملو از جمعیت بودند و ناچار بودیم آنها را تخلیه و دوباره بازگردانیم. شما دیده‌اید که ملت عراق چگونه از نیروهای نظامی عراق استقبال می‌کردند و امروز هم می‌گوییم مردم عراق از نحوه عملیات برای ما مهمتر هستند.»

الاسدی در پاسخ به این سوال که آیا در حشد با این مشکل مواجه هستید که تسلیحات آمریکایی را بدون خواست آنها به کار گیرید اظهار داشت: «قانون حشد شعبی با اکثریت نمایندگان به تصویب رسید، تا در کنار نیروهای دیگر به مبارزه با داعش بپردازد. درباره ارتباط حشد با امریکایی‌هایی که تحت عنوان ائتلاف هستند باید بگویم که هیچ هماهنگی بین ما نیست و پیش‌بینی می‌کنیم نخواهد بود. ما معتقدیم کسانیکه با تروریست‌ها همکاری می‌کنند نباید در مبارزه با داعش نقش داشته باشند. کشورها اگربخواهند حضور داشته باشند مانعی نمی‌بینیم اما باید در هماهنگی با دولت باشد.»

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا حشد شعبی در سوریه حضور دارد و اینکه موضع شما در خصوص حضور نیروهای ترکیه در عراق چیست گفت: «در خصوص حضور نیروهای ترکیه بارها گفته‌ایم حضور نیروهای ترکیه در عراق غیرقانونی و اشغالگری است و دولت و پارلمان هم بر آن تاکید کرده‌اند. یکسال پیش هم به این موضوع اشاره کرده‌ایم. حشد با حضور ترکیه مخالف است. ما فرصت را به رسانه‌ها و نهادهای دیپلماتیک دادیم تا مسأله حل شود اما اگر توافق نشد و مسأله به درگیری برسد حتما در درگیری حضور خواهیم داشت. هر ملت و بخصوص ملت عراق که پس از سقوط صدام به پیروزی رسید به تشکیل نیرویی شبیه سپاه پاسداران علاقمند است اما شرایط عراق تفاوت دارد.  ما ایمان داریم که حشد میتواند بخشی از دستگاههای امنیتی باشد و میتوانیم نمونه‌ای از سپاه در عراق باشیم. حضور حشد عراق در سوریه بدون موافقت پارلمان عراق ممکن نیست اما برخی گروه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی از ٤ سال پیش در سوریه حضور دارند.»

الاسدی در خصوص نظر طرف ایرانی نسبت به عملیات موصل گفت: «در دیدار با مقامات عالی ایران از جمله مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دیدارهای خوبی داشتیم که برای اولین بار بود در این سطح انجام می‌شد. در این گفتگوها پیروزی‌های حاصل در موصل و قانون حشد در کشور را تشریح کردیم و دیدگاه‌های خود بعد از آزادسازی موصل و نقش آن را توضیح دادیم و متوجه شدیم مسئولان ایران درک وسیعی از اقدامات ما دارند. مقام معظم رهبری هم بر وحدت تاکید کرده و فرمودند این وحدت می‌تواند مانع از شکل‌گیری تروریسم تکفیری و افراطی شود.»

سخنگوی حشد شعبی در خصوص حضور ترکیه در بعشیقه نیز گفت: «پایگاه بعشیقه در شمال عراق از سوی گروه‌های مسلح عراقی از بخش‌های دیگر عراق جدا شده و محاصره شده‌اند و آنها تنها با حشد شعبی وابسته با اصیل نجیفی ارتباط دارند. البته حشد وطنی نام خود را پاسداران نینوا نهاده‌اند و میخواهند القا کنند که بعد از آزادسازی نینوا آن را کنترل خواهند کرد البته ما نمی‌توانیم مانع آرزوهای دیگران شویم. بین حشد شعبی و حشد وطنی ارتباطی نیست ما برای چند ماه حقوق‌هایی به آنها میدادیم اما بعد از انکه اجازه ورود ترکیه به بعشیقه را دادند دیگر ارتباطی بین ما نیست. در اینده نیروهای حشد شعبی در مناطق مرزی سوریه خواهد رفت و انجا را به طور کامل خواهد بست. دور نیست روزی که همه ما کنفرانس خبری اینده را در موصل برگزار کنیم.»

احمد الاسدی در بخش پایانی سخنان خود گفت: «چه پیش از قانون و چه اکنون و چه پس از آن حشد شعبی تابع مرجعیت بوده و خواهد ماند. حشد شعبی نیروهای وابسته به فتوای مرجعیت و مقاومت و دفاع از عراق خواهند بود. ما از همان ابتدا جلوی تکرار اتفاقات موصل را خواهیم گرفت.»

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان