arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵

آمریکا پشت عربستان را خالی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مقام های واشنگتن اعلام کردند که آمریکا تصمیم گرفته است حمایت نظامی از تهاجم سعودی ها به یمن را محدود و فروش سلاح به ریاض را متوقف کند.

به گزارش انتخاب؛ آمریکا ادعا کرده است که نگرانی از تلفات گسترده غیر نظامیان در جریان حملات هوایی یمن، منجر به اتخاذ این تصمیم شده است.

واشنگتن همچنین قصد دارد در تصمیم آموزش نیروی هوایی عربستان در آینده، تجدید نظر کند.

این تصمیم، یاس و سرخوردگی دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از رویکرد عربستان در یمن را به نمایش می گذارد.

تصمیم اتخاذ شده از سوی آمریکا، همچنین ممکن است روابط تیره واشنگتن و ریاض در روزهای باقی مانده از دوره زمامداری اوباما را تشدید کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، حملات هوایی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در یمن منجر به مرگ بیش از 10 هزار نفر شده و بحرانی انسانی را رقم زده است.

براساس اعلام گروه های مدافع حقوق بشر، بمباران مراکز درمانی، مدارس، بازارها و کارخانه های یمن ممکن است با جنایت جنگی برابری کند.

یک مقام دولت اوباما در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که مشکلات فراگیر و شایع در نشانه گیری های عربستان، باعث شد آمریکا تصمیم بگیرد از فروش تسلیحاتی چون مهماتی با هدایت دقیق به ریاض صرف نظر کند.

وی افزود: این تصمیم، بازتاب مستقیم نگرانی از حملات سعودی هاست که منجر به تلفات غیرنظامیان شده است.
 
دیگر مقام آمریکایی نیز تصمیم اتخاذ شده در زمینه تعلیق فروش سلاح به عربستان را تائید اما از ذکر جزئیات در این مورد خودداری کرد.

به نظر می رسد این تصمیم خاص، مانع از فروش سیستم های هدایت شونده به ارزش صدها میلیون دلار شود.

شرکت «ریتون» سازنده این سیستم ها است، سیستم هایی که بمب های غیرهدایت شونده را به مهماتی با هدایت دقیق تبدیل می کند. این مهمات با دقت بیشتری اهداف مورد نظر خود را هدف قرار می دهد.

مقام آمریکایی در عین حال گفت که آمریکا از سوی دیگر تصمیم دارد تمهیدات لازم برای توجه به نگرانی های عربستان را با تمرکز بیشتر بر امنیت مرزی این کشور افزایش دهد.

وی افزود: سعودی ها خواستار دستیابی به اطلاعات بیشتر و حمایت افزون تر از مرز خود هستند.

به گزارش رویترز، مقام های سفارت عربستان در آمریکا در مورد تصمیم واشنگتن اظهارنظر نکردند.

کاخ سفید از زمان حمله جنگنده های ائتلاف به مراسمی در صنعا پایتخت یمن که به روایت سازمان ملل 140 کشته بر جا گذاشت، بازنگری در کمک های آمریکا به این ائتلاف را آغاز کرد.

گروه های مدافع حقوق بشر از آمریکا به دلیل حمایت از تهاجم نظامی عربستان در یمن با فروش سلاح به این کشور و سوخت رسانی به جت های ائتلاف، انتقاد کرده اند.

این در حالی است که مقام دولت اوباما گفته است آمریکا سوخت رسانی به جنگنده های ائتلاف سعودی را متوقف نمی کند.

آمریکا مدعی است برای کاهش تلفات غیرنظامیان در یمن، فهرست مبسوطی از مکان هایی را که نباید بمباران شود، در اختیار عربستان قرار داده است.

پیشتر در سال جاری نیز ارتش آمریکا شمار نیروهای نظامی فعال خود در عملیات هوایی ائتلاف سعودی را از 45 تن به 6 تن کاهش داد.

برخی مقام های آمریکایی معتقدند که حمایت لجستیکی آمریکا از نیروی هوایی عربستان، این خطر را در بر دارد که واشنگتن را به دلیل دخالت در جنگ یمن، مشمول قانون بین المللی قرار دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان