arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵

«قطر» خود را برای جنگ با ایران آماده می‌کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قطر از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس با آمریکا برای دستیابی به رادارهای هشدار سریع به توافق رسیده‌اند.

به گزارش فارس، به نوشته وبگاه «جینز دیفنس» «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا دهم سپتامبر در بحرین با این اعلام این خبر هدف از این قرارداد را «مقابله با موشک‌های ایران» نامید.

بر این اساس، کارتر در جلسه‌ای که در آن درباره همکاری‌های نظامی آمریکا در سطوح مختلف در خاورمیانه صحبت بود، گفت: «درست در همین هفته ما با قطر برای ارسال سامانه راداری با برد 5 هزار کیلومتر به توافق رسیدیم.حال این کشور می تواند دفاع موشکی خود را ارتقا دهد.»

وزیر دفاع آمریکا افزود که این اقدام در راستای ادغام شبکه دفاع هوایی منطقه‌ای است تا تهدید موشک‌های بالستیک ایران را کاهش یابد.

کارتر اظهار داشت: «پیشرفتی که ما در این زمینه و پیرامون ارتقا دفاع موشکی بالستیک رسیده‌ایم مهم است زیرا ایران آزمایش‌های موشکی خود را با بی‌اعتنایی به شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می‌دهد. به همین دلیل ما در حال تلاش برای توسعه ساختار دفاع موشکی بالستیک که قابلیت‌هایی در سطح منطقه داشته تا استقرار موشک‌های پتریوت در کشورهای مختلف منطقه و نصب سامانه دفاع موشکی برد بلند «تاد» در امارات و نیز ارسال سامانه راداری هشدار سریع به قطر و موارد دیگر را برنامه ریزی کرده‌ایم.»

قرارداد یک میلیارد و یک صد میلیون دلاری قطر با آمریکا برای خرید سامانه رادار هشدار زود هنگام « AN/FPS-132 » ساخت شرکت «ریتیون» است و پشتیبانی‌های لازم و تامین قطعات یدکی نیز در این توافق در نظر گرفته شده است.

این رادار آرایه ویژه شناسایی و هشدار زودهنگام تهدید هوایی چون موشک‌های بالستیک است و برد آن 5000 کیلومتر می‌باشد.

چندی قبل نیز وبگاه یاد شده از تلاش‌های کویت، دیگر کشور حاشیه خلیج فارس در همین راستا خبر داد و نوشت: کویت از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس، قصد ایجاد 2 پایگاه پرتاب موشک جدید «پتریوت» را دارد.

به نوشته وبگاه «جینز دیفنس» اسناد تایید شده‌ای در این زمینه در پایگاه اینترنتی بخش فرصت‌های شغلی فدرال ‌آمریکا در 19 آوریل سال جاری انتشار یافت.

بر اساس این گزارش، مهندسین ارتش آمریکا با انتشار آگهی‌هایی از شرکت‌هایی که مایل به انجام مناقصه برای ساخت دو تاسیسات دفاع هوایی در پایگاه هوایی «احمد الجابر » و «علی السالم» و نیز توسعه مرکز عملیات هوایی «ویستا» در جنوب شهر کویت، پایتخت این کشور هستند دعوت به همکاری نموده‌اند

اسناد منتشر شده از سوی آمریکا هنوز نوع سامانه‌هایی که قرار است در تاسیسات دفاع هوایی جدید مستقر شوند مشخص نشده اما به احتمال زیاد این مجموعه شبیه به 5 پایگاه موشکی «پتریوت» خواهند بود.

این پایگاه‌های جدید همانند نمونه‌های موجود در کویت مجهز به 5 سکوی پرتاب برای پرتاب کننده‌ها، محوطه بزرگ راداری، ایستگاه کنترل و برج مخابراتی و دیگر سازه‌های محافظتی خواهند بود.

نشریه یاد شده در خاتمه مدعی شد که تنها فرق اصلی بین سکوی پرتاب‌های جدید با نمونه‌های قبلی این است که اینبار گرای موشک‌های پتریوت به سمت ایران هستند.

نمونه‌های قبلی سامانه‌های موشکی پتریوت و پایگاه‌های آن که در دهه 90 میلادی ساخته شدند، به سوی عراق بودند.

سامانه دفاع هوایی موشکی پتریوت توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز، و جنگنده‌های دشمن را در هر شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است. ویژگیهای کلیدی سامانه پاتریوت رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم‌افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده‌ است.

سامانه دفاع موشکی پتریوت توسط شرکت «ریتیون» در ماساچوست ساخته شده‌ است.

علاوه بر آمریکا، آلمان، یونان، رژیم اسرائیل، ژاپن، کویت، هلند، عربستان سعودی، مصر، اردن، اسپانیا و تایوان نیز مجهز به این موشک هستند و قطر هم قراردادی 7 میلیارد دلاری برای خرید این سیستم در سال 2014 امضا کرد. سامانه دفاع موشکی پتریوت به طور گسترده در جنگ عراق شرکت داشته و با استقرار در کویت، موفق به نابود ساختن برخی موشک‌های عراقی شلیک شده به کویت شد.

کویت کشوری در خاورمیانه است و با عراق و عربستان سعودی مرزهای خاکی و با ایران از راه خلیج فارس مرز آبی دارد.

«اندیشکده واشنگتن» نیز در گزارشی تحلیلی به توان موشکی ایران اشاره کرد و نوشت: ایران بزرگترین قدرت موشکی در خاورمیانه است و زرادخانه آن متشکل از بیش از هزاران موشک برد کوتاه ، متوسط و بلند بالستیک و احتمالا موشک‌های سطح به سطح هجومی کروز است. با وجودی که این موشک‌ها از نوع متعارف هستند، اما بسیاری از آن‌ها می‌توانند تجهیزات اتمی حمل کنند البته به شرطی‌که که این کشور به چنین قابلیتی نیز دست یابد.


به نوشته این اندیشکده ، در حالی‌که توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی شاید چنین روزی (قابلیت حمل کلاهک اتمی با موشک) را دور نماید، ما این توافق محدودیت جدیدی در برنامه موشکی ایران اعمال نکرده است.

بر این اساس، کمیت نیروی موشکی ایران می‌تواند همراه با لغو تحریم‌ها در طول 15 سال شدت نیز یابد. تا آن زمان نیز افزایش فزاینده توان موشکی و سایبری ایران چالشی بزرگ برای توان دفاع موشکی منطقه و علیه اهداف حیاتی،زیر ساختی، نظامی و مراکز شهری است و به این دلیل هر تلاشی در زمینه بهبود توافق اتمی با ایران باید نگرانی ناشی از برنامه موشکی این کشور را رفع نماید.

در خاتمه این گزارش آمده است: موشک‌ها نوعی ابزار تبلیغاتی ایران نیز محسوب می‌شوند و در هر رژه نظامی بر روی آن‌ها در حالی‌که شعارهای مرگ بر آمریکا، اسرائیل مشاهده می‌شوند و حتی خواهان محو اسرائیل هستند رویت می شوند.ا ین موشک‌ها نشانگر رشد قدرت نظامی ایران بوده و برای این کشور توان موشکی ابزار جنگ روانی است.

نظرات بینندگان