arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵

آنچه باید در باره لامپ های کم مصرف بدانید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ساخت لامپ های کم مصرف (Compact Fluorescent Light Bulb) از مقداری جیوه (معمولا سه تا پنج میلی‌گرم) استفاده می‌شود که عنصری بسیار سمی است.هنگامی که لامپ CFL می‌شکند بخشی از این جیوه به صورت بخار در محیط پخش و بخشی نیز به صورت پودر باقی می‌ماند.
متخصصان معتقدند که تماس مستقیم با جیوه موجود در لامپ های کم مصرف برای سلامتی مضر بوده و می تواند سبب بروز برخی بیماری ها شود و به همین دلیل به مردم توصیه می کنند که از تماس با این ماده خودداری کنند.
هرچند لامپ های کم مصرف به دلیل مزیت هایی مانند مصرف کم انرژی، عمر نسبتا طولانی و تولید گرمای کمتر نسبت به لامپ های قبلی با استقبال مردم مواجه شده،اما جیوه درصورت شکستن لامپ کم مصرف برای سلامتی افراد مضر است و می تواند سبب بروز بیماری هایی شود.
متخصصان حوزه سرطان، اطلاعات توصیه می کنند که پس از شکستن لامپ ها، هوای داخل منازل یا مراکز اداری و تجاری را باید تخلیه کرد تا این ماده به سلامتی افراد آسیب نرساند. 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراین خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت:اطلاعات بدست آمده در خصوص لامپ کم مصرف، چیزی نیست که استفاده آنها را به دلیل سرطان زایی، نفی کنیم.
دکتر محمد اسماعیل اکبری افزود که استفاده از لامپ های کم مصرف به خودی خود سرطان زا نبوده اما اگر لامپ ها بشکند و جیوه آن بر روی دست یا اسایر اعضای بدن بریزد، می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.
وی اظهار کرد کرد که مضر بودن جیوه داخل لامپ های کم مصرف به این معنی نیست که لامپ کم مصرف را استفاده نکنید. اگر این لامپ ها نشکنند و آلودگی محیطی ایجاد نکنند، اشکالی برای مصرف کردن آنها وجود ندارد. 
اکبری ادامه داد که کسانی که به صورت مداوم و متمدد با فلزات سنگین از جمله جیوه ارتباط داشته دارند در معرض ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله سرطان هستند.
وی افزود که برخی از اشعه های نور خورشید هم می تواند سرطان زا باشد و افراد دائما در معرض تابش نور خورشید باشند هم می تواند در معرض این خطر باشند اما نمی توان اعلام کرد که مردم جلوی نور خورشید نروند اما باید مراقب باشند.
یکی از متخصصان خون و سرطان نیز در این خصوص گفت که جیوه به خودی خود سرطان زا است و آنهایی که با جیوه تماس زیادی دارند در معرض ابتلا به سرطان هستند.
دکتر علی شهریاری ادامه داد که در پاسخ به اینکه آیا لامپ های کم مصرف سرطان زا است گفت: هیچ مستند علمی برای این موضوع نداریم .
وی اظهار کرد: افرادی که در تماس زیاد با جیوه هستند مانند افرادی که در آیینه سازی کار می کنند، این ماده می تواند برای سلامتی آنها مشکل زا باشد.
این متخصص خون و سرطان تاکیدکردکه باید ازتماس مسقیم از جیوه پرهیزکنیم، همانطوریکه تماس مستقیم با فلزات سنگین دیگر از جمله سرب هم نباید تماس داشته باشیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان