arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵

صندلی هواپیماها براساس "قد و چاقی" رزرو می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  محمد مهدی سهرابی - معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه تحقیقات در رابطه با میزان راحتی استفاده از صندلی هواپیما و سنجش رضایت مسافرین پس از پرواز در حال انجام است، اظهار داشت: اطلاع رسانی از طریق بروشور و سایت سازمان هواپیمایی کشوری با بهره گیری از دانش متخصصین ارگونومی کشور به افراد جامعه و مسافرین در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مقرر شد مطابق دستورالعمل مشخص روی چیدمان مسافرین کار شود و فاکتورهایی مانند قد، چاقی، حاملگی دریافت و ثبت شود و بر اساس آن مسافرین چیدمان شوند بطوریکه در هنگام صدور کارت پرواز، افراد چاق، بلند قد و یا باردار در ردیف‌های جلویی یا بازتر قرار داده شوند و این امر طی آموزش به متصدیان پرواز، عملی و لازم الاجرا خواهد شد.

سهرابی افزود: بازدید از خطوط هوایی خارجی و صنایع تولید صندلی هواپیما در کشور فرانسه به منظور الگوبرداری (Benchmark) با توجه به اینکه تکنولوژی ساخت صندلی هواپیما در داخل کشور نمی باشد در دستور کار قرار گرفته است.

در ادامه این جلسه، معتمدزاده -عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در این برنامه اعلام کرد: مطابق طرح، ایرلاین های آشیانه فارسکو با خطوط مختلف پروازی، ایران ایر، آسمان، ماهان بازدید شد و مشخص گردید که فاصله دو ردیف صندلی کمتر از مقدار محاسبه شده بر اساس ابعاد و اندازه های جامعه ایرانی یعنی 31 اینچ  است.

وی گفت: فاصله بین ردیف های صندلی در یک هواپیما در بخش های مختلف (کلاس اکونومی) یکسان نیست و فاصله بین صندلی‌ها ممکن است در یک کلاس متفاوت باشد.

معتمدزاده افزود: با توجه به ظرفیت بالای حمل بار و مسافر در هواپیماهای امروزی و منطبق با ترکیب بندی‌های متنوع کابین برای چیدمان صندلی که از سوی شرکت سازنده اعلام می‌شود شرکت‌های هواپیمایی اقدام به چیدمان صندلی می کنند.

این متخصص ارگونومی با بیان اینکه بعضی از شرکت‌های هواپیمایی مورد بازدید مثل ایران ایر، فاصله بین دو صندلی(کلاس اکونومی) حداقل معادل 29 اینچ را رعایت می‌کنند، گفت: طبق آنتروپومتری جمعیت ایرانی، طول نشمینگاه -زانو برای صدک 95 مردان حدود 630 میلی متر است، چنانچه بابت ضخامت لباس و صندلی به ترتیب 1 و 5 اینچ به این عدد اضافه کنیم فاصله دو ردیف صندلی هواپیما باید حدود 31 اینچ باشد که در این شرایط هم 5 درصد از جمعیت حتی با رعایت این فاصله راحت نخواهند بود.

وی اظهار داشت: می‌توان با خرید و نصب صندلی‌هایی با ضخامت کم ( Slim chairs) در حد 1 الی 2 اینچ و با رعایت فاصله ردیف های صندلی حداقل در حد 29 اینچ، زمینه راحتی مسافران بلند قد را فراهم کرد.

به گزارش وزارت بهداشت - همچنین اشکان حقانی از سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در فرآیند تعمیر و نگهداری هواپیماها، صندلی ها جابجا می‌شود که باید طبق دستورالعملی برای نگهداری و تعمیرات، فواصل صندلی از طرف واحد کنترل کیفیت الزام و پایش شود.

وی خاطرنشان کرد: الزام خرید هواپیما و رعایت اصول ارگونومی در چیدمان صندلی از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به صورت رسمی  عملی است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان