arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵

صالحی امیری: وزارت ارشاد محل منازعات نیست/«کنسرت» نباید مناقشۀ ملی شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که «این وزارتخانه محل مناقشه و منازعات نیست و ما با همه نهادهای فرهنگی با حفظ مرزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می‌کنیم».

سیدرضا صالحی امیری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موسیقی مسأله مورد انتظار همه مردم است و موضوع موسیقی یک تبار و تاریخ طولانی در فرهنگ این سرزمین دارد و قدمت آن چند هزار سال است و در همه ادوار در تاریخ این کشور موسیقی جایگاه والایی دارد.

وی با بیان اینکه موسیقی باعث کاهش مصیبت‌های اجتماعی، افزایش نشاط اجتماعی و کاهش آسیب اجتماعی می‌شود، افزود: بحث مصرف موسیقی در جامعه ایرانی در طول ادوار تاریخی وجود داشته و اقسام مختلف موسیقی سنتی، آیینی و مقامی و غیره تنوع و تکثر بی‌نظیری در کشور دارد و انسداد موسیقی آیینی، مقامی، سنتی و سایر اشکال موسیقی به زیرزمینی شدن آن تبدیل می‌شود.

وزیر ارشاد تأکید کرد: زمانی که ما کاهش مصرف رسمی موسیقی را شاهد باشیم، با افزایش مصرف زیرزمینی مواجه می‌شویم. بنای ما در بحث موسیقی شرع و قانون است اما معتقد هستیم که موضوع کنسرت نباید تبدیل به مناقشه در سطح ملی شود. آمار نشان می‌دهد که ۵۳ درصد تولید و ترویج و مصرف موسیقی متعلق به صداوسیماست. ۲۵ درصد متعلق به موسسات مجاز تولید موسیقی و ۲۴ درصد دانلود در شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی است و کمتر از ۱ درصد از موسیقی اجرای زنده است. از این منظر تأکید بر این است که نباید موضوع موسیقی بدل به مناقشه شود. تبدیل موضوع کنسرت به یک مناقشه موجب ورود سیاسیون به زمینه فرهنگ می‌شود. تلاش ما ایجاد فرصت برای عبور از مناقشات است.

صالحی امیری به میزان منابع موجود در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: دولت به دلیل محدودیت منابع بیشتر از این نمی‌تواند تخصیص بودجه‌ای داشته باشد. به همین منظور ایجاد سازوکارهایی برای واگذاری تصدی فرهنگی به جامعه و تلاش برای دعوت از صاحبان فکر و اندیشه و سرمایه‌گذاری در صنایع فرهنگی شدیداً در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: ما نیازمند دمیدن روح جدید در فرهنگ هستیم. اصفهان در فرهنگ مثل نگین درخشانی است که ما برای رسیدن به قله فرهنگی بی‌شک باید از مسیر اصفهان عبور کنیم. مسیر اصفهان ما را برای رسیدن به قله بسیار کمک خواهد کرد چرا که این استان ظرفیت نیروی انسانی، تمدنی، میراثی در کنار مسجد، منبر و محراب و به علاوه آن‌ها سینما و هنر، موسیقی، نقاشی و خط و تئاتر قرار می‌گیرد و این پتانسیل عظیم اصفهان در فرهنگ و هنر است.

صالحی امیری در خصوص بحث تئاتر و سالن‌های تئاتر در کشور و به خصوص اصفهان گفت: خبر خوشحال‌کننده‌ای که امروز می‌توانم بدهم این است که جامعه بار دیگر به تئاتر روی آورده است و تئاتر در سطح ملی به مرکز اقبال عمومی بدل شده است. همین‌جا اعلام می‌کنم که در تهران هرشب ۹۰ تا ۱۱۰ تئاتر اکران می‌شود و این بیانگر علاقه مردم ایران به تئاتر است. بزرگان تئاتر امیدوار به احیای این فرهنگ شده‌اند و ما نیازمند تقویت بودجه در سطح ملی برای تئاتر هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۴۰۰ پروژه نیمه‌تمام موجود خبر داد و گفت: آماده مشارکت با بخش خصوصی و نهادهایی مثل شهرداری و غیره برای راه‌اندازی مراکز فرهنگی از جمله سالن‌های تئاتر را داریم.

صالحی امیری به بحث عضویت صندوق هنری اشاره کرد و گفت: ۴۷ هزار نفر عضو این صندوق هستند که ۱۹ هزار نفر آن‌ها از امکان بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند و ۱۲ هزار نفر نیز بیمه تکمیلی هستند. در مجموع ۱۰ هزار نفر متقاضی پیوستن به لیست بیمه‌شدگان بوده و ما نوبت به نوبت و بر اساس برنامه‌ریزی آن‌ها را وارد چرخه بیمه می‌کنیم و در آینده نه‌چندان دور مشکل بیمه هنرمندان را حل می‌کنیم. هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران افرادی هستند که می‌توانند به صندوق هنر پیوسته و بیمه شوند و از محل یارانه حق بیمه را پرداخت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انسداد نشاط در کشور اظهار کرد: خوشبختانه پس از شروع ربیع نشاط اجتماعی آغاز و تا پایان سال این جهت ادامه خواهد داشت. هر روز و هر هفته به صورت مستمر نمایش فیلم، برگزاری تئاتر و موسیقی برقرار خواهد بود و جشنواره‌ها در دهه فجر نشاط را به جامعه برمی‌گردانند.

وی تأکید کرد: نشاط یک نیاز عاجل برای نسل جوان، پادزهر آسیب‌های اجتماعی و موجب کاهش خشونت و افزایش اعتماد و رضایت در جامعه می‌شود و جامعه با نشاط از انزوا و چالش خارج می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارگردان‌های انقلابی و دفاع مقدس معتقدند که اکران‌هایشان درست نیست و فیلم‌هایشان درده نمی‌شود گفت: یکی از سیاست‌هایی که ابتدای حضورم در وزارت‌خانه اعلام کردم تقویت فرهنگ انقلابی و شهادت بود. برخلاف چیزهایی که می‌گویند در جشنواره فجر امسال این نوید را می‌دهم که فیلم‌های حوزه دفاع مقدس و حوزه انقلاب اسلامی از جایگاه بسیار ویژه و بالایی برخوردارند و جایگاه این فیلم‌ها در جشنواره فجر امسال جایگاه والایی خواهند بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست و چالشی که این وزارتخانه در دوره تصدی وزیر قبلی در خصوص سطح وزارتخانه با دیگران داشت را چگونه مدیریت می‌کنید؟ پاسخ داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب قانون که در سیاست‌های دولت تعریف شده وظیفه دارد که حفظ و دفاع از حریم قانونی خود را انجام دهد. ما مبنای تقابل با هیچ نهاد فرهنگی را نداریم و گفت‌وگو را برای برون‌رفت از مشکلات خواستاریم. تعامل با همه فرهنگ‌دوستان کشور در مرزهای مشخص را ادامه خواهیم داد و خوشبختانه حرکتی را که برای گفت‌وگو با سایر نهادهای فرهنگی آغاز کرده‌ایم فکر می‌کنیم که به نتیجه برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که مشارکت، هم‌افزایی وزارت فرهنگ و ارشاد با دیگر نهادهای فرهنگی موجب توسعه فرهنگی در حوزه نظام می‌شود.

صالحی امیری تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محل مناقشه و منازعه نیست و ما حاضریم با همه نهادهای فرهنگی با حفظ مرزها همکاری کنیم.

وی در خصوص مجوزهای اعطا شده به نشریات و مطبوعه‌های مختلف گفت: ما در سال گذشته ۲۵۰۰ مجوز داده‌ایم که این نشان از فضای باز رسانه‌ای در دولت دارد. افزایش رسانه‌های یکی از ارکان توسعه محسوب می‌شود و خوشحالیم که در این دولت چنین فضایی فراهم است اما قائل به نظارت بر آن‌ها هستیم و سعی داریم تا آن‌ها را نظارت‌پذیر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تولی‌گری وظیفه دولت است و در سه مفهوم سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت تعریف می‌شود. در هر امور دیگری که دولت وارد شود تصدی‌گری محسوب خواهد شد و من در سطح وزارت‌خانه خودم برنامه‌ای که دادم در آن کاهش تصدی‌گری در همه امور را اعلام کردم.

صالحی امیری در پاسخ به این سوال که شما در دولت نهم به عنوان وزیر ورزش به مجلس معرفی شدید و در دولت فعلی نیز به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر آیا نشان‌دهنده تخصص‌ شما در این دو حوزه است یا نشان‌دهنده این موضوع که وزرا تخصصی انتخاب می‌شوند گفت: بنده متخصص مطالعات فرهنگی هستم و دو دهه سابقه مدیریتی دارم. پنج سال معاون بررسی مرکز استراتژیک بوده و دو سال در شورای امنیت ملی ریاست کمیته فرهنگ و اجتماعی را به عهده داشتم و در کنار همین آقای روحانی معاون پژوهش‌های فرهنگی نیز بودم. سه سال هم سازمان اسناد و کتابخانه‌ها را مدیریت کردم و یکی از پایه‌گذاران مدیریت رمزی فرهنگی بوده و ۱۴ جلد کتاب در حوزه فرهنگ به تألیف رساندم. ۱۸۰ پایان‌نامه ارشد و دکترا در مطالعات فرهنگی داشته‌ام. ۳۵ هم سابقه اجرایی داشتم. فکر می‌کنم این سوابق برای مجلس پاسخگو بوده است.

وی اما به بحث ورزش اشاره کرد و گفت: ورزش یکی از مقولات اصلی در جامعه است و شدیداً فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود. ما اگر مشکل داریم به خاطر غفلت از ورزش و جوانان بوده است. ما در همان وزارت ورزش معاونت فرهنگی داریم. در کمیسیون فرهنگی دولت هم میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و امور زنان از اعضای اصلی هستند پس نشان می‌دهد که وزارت ورزش و جوانان شدیداً با فرهنگ درگیری است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان