arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵

عارف: از نظر علمی هیچ‌وقت نمی‌توانیم دور کشور خط بکشیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه "با درآمدهای محدود نفتی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم"،گفت: از نظر علمی هیچ‌وقت نمی‌توانیم دور کشور خط بکشیم؛ در واقع تعامل علمی با دنیا برای ما یک اصل است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در آیین اختتامیه نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در دانشگاه خوارزمی گفت: ما از نظر علمی هیچ‌وقت نمی‌توانیم دور کشور خط بکشیم. در واقع تعامل علمی با دنیا برای ما یک اصل است اما باید متکی به صنایع و تولیدات داخلی خود باشیم. واقعیت این است که دشمنان انقلاب اسلامی فقط رنگ عوض کرده‌اند اما همان دشمنان سه دهه قبل هستند و ما می‌دانیم که در چه شرایطی این بحث‌ها را مطرح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه "ما نقش و جایگاه خود در منطقه را می‌دانیم"، افزود: چشم امید کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه به تولیدات علمی ایران است و این یک واقعیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شرکت‌های غربی هیچگاه نخواسته‌اند ما به این جایگاه برسیم، گفت: باید با خوداتکایی توجه به تولیدات داخلی را دنبال کنیم.

عارف افزود: در حوزه فرماندهی و کنترل نیز اگر بخواهیم پاسخگوی نیازها و مطالبات باشیم باید شعار خوداتکایی در صنعت فرماندهی و کنترل را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

به گفته وی، با توجه به اینکه کشور ما در معرض حوادث غیرمترقبه و شرایط بحرانی در بخش‌های مختلف قرار دارد، بنابراین باید در حوزه فرماندهی و کنترل یک وحدت رویه ایجاد شود.

عارف از علم فرماندهی و کنترل به عنوان یک فراعلم نام برد و گفت: برخی‌ تصور می‌کنند که فرماندهی و کنترل تنها مختص بخش‌های نظامی و دفاعی کشور است، اما واقعیت این است که نمی‌توانیم یک بخش را نام ببریم که به این علم محتاج نباشد. محدود کردن علم فرماندهی و کنترل تنها به بخش دفاعی و نظامی، درست نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخش‌های نظامی و دفاعی کشور در حوزه علم فرماندهی و کنترل پیشگام هستند؛ بنابراین باید این رویه در سایر بخش‌های کشور پیش گرفته شود. اگر در بخش راه‌آهن کشور علم فرماندهی و کنترل به کار گرفته می‌شد، هیچ‌وقت فاجعه‌ای مانند حادثه راه آهن سمنان رخ نمی‌داد.

وی بر ضرورت راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با علم فرماندهی و کنترل در دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: دانشگاه‌های ما تاکنون به این باور نرسیده‌اند که باید رشته‌های مرتبط با این علم را ایجاد کنند. از دانشگاه‌های بزرگ انتظار داریم که در زمینه ایجاد رشته‌های مرتبط با علم فرماندهی و کنترل ورود پیدا کنند.

عارف با بیان اینکه "شعار انجمن علمی فرماندهی و کنترل کشور، بومی‌سازی فناوری فرماندهی و کنترل است و ما می‌توانیم این مهم را محقق کنیم"، به اولویت‌های این انجمن اشاره کرد و گفت: تقویت صنعت فرماندهی و کنترل از جمله اولویت‌های این انجمن است. همکاری با انجمن‌های علمی مرتبط با علم فرماندهی و کنترل، سازمان‌های حاکمیتی و نهادهای عمومی نیز از دیگر اولویت‌های این انجمن محسوب می‌شود. درخواست ما از بخش‌های حاکمیتی این است که انجمن علمی فرماندهی و کنترل را از خود بدانند، چراکه وظیفه ما خدمت به تمام نهادها از جمله نهادهای عمومی و امدادی است.

رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران با بیان اینکه "آماده همکاری با بخش مدیریت بحران کشور هستیم"، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم کنفرانس علمی فرماندهی و کنترل را که در سطح ملی برگزار می‌شود، به سطح بین‌المللی ارتقا دهیم.

عارف با بیان اینکه "علم فرماندهی و کنترل یکی از اولویت‌های راهبردی کشور است"، اضافه کرد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی یکی از اولویت‌های انجمن علمی فرماندهی و کنترل، استمرار سیاست ترویجی علمی فرماندهی و کنترل است.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه "توسعه کشور در گرو توسعه سرمایه انسانی و علم و فناوری است"، اظهار کرد: راهبرد نظام در حوزه علم و فناوری در اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلیه علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور و سند اقتصاد مقاومتی با جهت‌گیری شفافی مشخص شده است. در جهت‌گیری سند اقتصاد مقاومتی سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی ۵۰ درصد پیش‌بینی شده است؛ بنابراین تحقق این مهم رسالتی است که بر عهده دانشگاه‌ها و محققان است.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: واقعیت این است که با درآمدهای محدود نفتی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم؛ بنابراین باید سهم ۵۰ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی با همت دانشگاه‌ها محقق شود.

نظرات بینندگان