arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۸۵۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵

چرا مردم سال ۹۲ به روحانی رای دادند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی با اشاره به اینکه مردم ایران با درک ضرورت اعتدال در انتخابات سال 92، به دکتر حسن روحانی رای دادند، گفت: اعتدال به معنای عقلانیت و دوری از افراطی گری و خشونت بوده و دولت هم اکنون به این شعار پایبند است.

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی پنجشنبه شب به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر بزرگ اسلام(ص) در سالن جلسات مجمع مدرسان و محققان حوزه علمیه قم در سخنانی افزود: باید تلاش کنیم، حرکت اعتدال را فرا دولتی و مردمی کنیم.

وی ادامه داد: امید است یک نهضت اخلاقی از شهر مقدس قم آغاز شود و به تمام جهان گسترش پیدا کند و همه مسلمانان نیز به اخلاق اسلام ناب محمدی (ص) بازگردند.

یونسی با اشاره به وضعیت اسفناک جهان اسلام اظهار کرد: تعصبات کور مذهبی در جهان اسلام خسارت های زیادی از جمله نابودی تمدن اسلامی را به بار آورده و اگر این تعصبات کور نبود، امروز شاهد این وضعیت آشفته و ناامنی نبودیم.

وی یادآورشد: متاسفانه امروز مسلمانان در کشورهای اسلامی به جان هم افتاده و همدیگر را با خشونت به قتل می رسانند و ریشه این جنگ های داخلی و رفتارهای خشونت آمیز، تعصبات مذهبی است.

یونسی گفت: اگر این جنگ مذهبی مهار نشود به جنگ دینی نیز منجر خواهد شد و در نهایت به تقابل اسلام و مسیحیت و جنگ های صلیبی جدید منتهی می شود.

مشاور رئیس جمهوری در امور اقلیت های دینی گفت: 2 جریان مانند رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری، دنبال ایجاد و تشدید جنگ های دینی و مذهبی در دنیای اسلام هستند.

وی گفت: متاسفانه این جریان ها نیز در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی نفوذ کرده اند.

یونسی گفت: جنگ های داخلی ناشی از تعصبات و تفرقه های مذهبی بسیار خسارت بار بوده و تاریخ اسلام را خونین کرده بود و این تعصبات مذهبی تمدن اسلامی را به سمت نابودی کشاند.

وی ادامه داد: امروز که جلوه هایی از تمدن اسلامی در حال نمایان شدن است، متاسفانه تعصبات مذهبی نیز تشدید شده و این تمدن را کمرنگ می کند و باید کشورهای اسلامی بتوانند این شرارت ها را خاموش کنند.

یونسی بیان داشت: علاج اصلی کمرنگ کردن تعصبات مذهبی، نظامی نیست، بلکه فرهنگی است، خشونت برای برخی افراد جاذبه دارد و متاسفانه جلوه های نفرت انگیز آدم کشی در میان گروه های افراطی، زیبا جلوه می کند.

وی گفت: با هر گونه خشونت و افراطی گری باید با ابزار فرهنگی مبارزه کرد، باید تفرقه، خشونت و افراطی گری یک تفکر ضد دینی تلقی شود و این نیاز به شجاعت علما دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری گفت: اگر جمهوری اسلامی در این جهان پرآشوب در یک جزیره امن به سر می برد به خاطر فرهنگ اهل بیت(ع) و دوری از افراطی گری است، زیرا اساس امنیت ملی ما نیز بر همین مهربانی، زندگی خوب و مسالمت آمیز استوار است.

یونسی با اشاره به اینکه هفته وحدت از ابتکارات امام راحل (ره) است، گفت: پس از ابتکار امام راحل در زمینه نامگذاری هفته وحدت، نهادهای مختلفی برای عملیاتی کردن آن ایجاد شده و تاثیرهای زیادی در بین وحدت امت اسلام داشت.

وی ادامه داد: قبل از امام راحل نیز آیت الله بروجردی با ایجاد رابطه با شیخ شلتوت در الازهر مصر، توانست گام های موثری برای وحدت جهان اسلام بردارد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آیت الله بروجردی بنیانگذار تقریب بود، گفت: بسیاری از بزرگان متاثر از این نظریه آیت الله بروجردی هستند و امام راحل نیز آن را در جامعه عملیاتی کردند.

نظرات بینندگان