arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵

کری: اگر روسیه و دمشق بخواهند می‌توان در تمام سوریه آتش بس برقرار کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه هیچ دلیلی برای حمله به غیرنظامیان در حلب وجود ندارد، خواهان آتش‌بس فراگیر در تمامی سوریه از جمله حلب شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی درباره حلب مدعی شد: ما گزارشاتی درباره تیراندازی نیروهای وابسته به دولت سوریه و هم‌پیمانانش به ساکنانی که حلب را ترک می‌کنند، دریافت کرده‌ایم. دلیلی برای حمله به غیرنظامیان وجود ندارد. اگر تمامی طرف‌ها مایل به آتش‌بس نباشند، آتش‌بسی محقق نخواهد شد.

وی گفت: اگر نظام سوریه و روسیه با آتش‌بس توافق کنند می‌توان در سوریه آتش‌بس را اجرا کرد. نظام بشار اسد و روسیه باید تصمیم استراتژیکی درباره ازسرگیری مذاکرات صلح بگیرند.

کری خواهان توقف دائم درگیری‌ها در حلب شد و گفت: به نظر می‌رسد در حلب حملات و درگیری‌ها متوقف شده، ما می‌خواهیم این آتش‌بس ادامه داشته باشد. ما خواهان ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از حلب هستیم.

وی تأکید کرد: بعد از حلب اگر مخالفان نتوانند جایگاه خود را در مذاکرات حفظ کنند جنگ ادامه خواهد داشت. بعد از سقوط حلب بازگشت طرف‌های مخالف به میز مذاکرات سخت خواهد بود. ما خواهان توقف فراگیر جنگ در تمامی سوریه هستیم.

اخیرا پس از پیشروی‌های ارتش سوریه و آزادسازی شرق حلب پس از پنج سال، ترکیه و روسیه با گروه‌های مخالف برای خروج افراد مسلح از شرق حلب به توافق رسیدند و آتش‌بس در این منطقه برقرار شد.

نظرات بینندگان