arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵

واکنش وزارت بهداشت به حواشی یک برنامه تلویزیونی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور وزیر بهداشت و رییس مرکز روابط عمومی این وزراتخانه با انتقاد از حواشی برنامه ثریا و گره زدن طرح تحول سلامت با موضوع تعرفه های پزشکی و فیش های نجومی از سوی عوامل این برنامه گفت: سناریو سازی برای تخریب طرح تحول سلامت جواب نمی دهد.

دکتر عباس زارع‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: این وزراتخانه و وزیر و معاونانش همواره پاسخگوی انتقادها در باره سیاستها و طرح های بزرگی چون طرح تحول سلامت هستند، و سخنگوی وزارت بهداشت علاوه بر نشستهای هفتگی همیشه در دسترس رسانه ها برای پاسخگویی قرار دارد اما هستند کسانی که تریبونهایی در اختیار دارند که با طراحی و سناریو سازی قصدشان تخریب به جای نقد عالمانه است.

وی افزود: برای اطلاع مردم فهیم و دلسوزانی که پیگیر اجرای این طرح و به ثمر نشستن آن هستند می گویم از مدت‌ها قبل برنامه ثریا بدون حضور کارشناسان وزرات بهداشت و به طور یکسویه برنامه‌های انتقادی در باره طرح تحول سلامت به ویژه در هفته های اخیر تهیه و پخش کرد و این طرح مردمی را مورد نقد غیر منصفانه قرار داد، اما چندی پیش نامه ای به امضای تهیه کننده برنامه برای ما ارسال شد و در صحبتی که با عوامل برنامه داشتیم از طرف آنها دو گزینه پیشنهاد شد.

وی گفت: نخستین گزینه پیشنهادی عوامل برنامه ثریا حضور کارشناسان و یا معاونان وزیر همراه با دیگرمنتقدان طرح تحول سلامت بود و دومین گزینه حضور شخص وزیر بهداشت بتنهایی طبق روال برنامه های گفتگو محور رسانه ملی در این برنامه بود و انتخاب این دو گزینه را نیز به روابط عمومی وزارت بهداشت واگذار کردند وما هم گزینه دوم که حضور وزیر بهداشت در این برنامه علی رغم اینکه در دو سال گذشته هیچ وزیری در این برنامه حضور پیدا نکرده بود را به عوامل برنامه اعلام کردیم.

زارع نژاد تاکید کرد: محورهای گفتگو در برنامه نیز طبق جدولی از سوی عوامل برنامه ثریا برای ما ارسال شد که البته متاسفانه در برنامه ثریا عامدانه به بسیاری از این محورها پرداخته نشد.
مشاور وزیر بهداشت با انتقاد از گره زدن طرح تحول سلامت با موضوع تعرفه های پزشکی و فیش های نجومی از سوی عوامل برنامه ثریا گفت: مجری برنامه در طول پخش آن سعی کرد با آمارها و نمودارهای غیر علمی، طرح تحول سلامت را که با اقبال عمومی مردم و بویژه محرومان مواجه شده را تخریب کند، هرچند نتیجه نظر سنجی اعلام شده در آخر برنامه هم نشان داد مردم همیشه بهترین و درست ترین قضاوت ها را دارند.

زارع نژاد افزود: مردم عزیز مشاهده کردند که این برنامه از روال منطقی هم برخوردار نبود، صحبتهای طولانی مجری و پریدن های مکرر او در لابلای صحبتهای وزیر، پخش گزارشهای منفی و خارج از عرف برنامه های این چنینی و سیاه نمایی های طولانی، خواندن پیامکهای منفی و ... عملا توازن و تعادل برنامه را به سمت نقد غیر منصفانه و تخریبی به هم زد و البته رونمایی از یک فیش جعلی که در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت .
همه اینها نشان داد بر خلاف ادعای عوامل برنامه ثریا، وزیر بهداشت در این برنامه در مقابل آیتم‌های متعدد انتقادی تنها بود و درواقع ما تابع شرایط تحمیلی این برنامه شدیم و البته با همه این سناریوچینی‌ها آنچه مردم در آخر برنامه به آن رای دادند رضایتمندی نسبی از طرح بزرگی بود که مورد تایید مقام معظم رهبری ، دولت و مجلس برای ایجاد عدالت در سلامت است .

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: استناد به آمارهای یک نهاد عمومی غیر دولتی و عدم پرداختن به محورهای مهم و اصلی طرح تحول از اشکالاتی بود که سناریوسازی را بیشتر به ذهن متبادر می کند تا یک نقد کارشناسی و منطقی و حال که مسیر و نتیجه برنامه بر اساس آنچه که عوامل برنامه طراحی کردند، حاصل نشده است، شایسته نیست آنها با توجیهات غیر منطقی در برخی خبرگزاری ها، شان و جایگاه رسانه ملی را به عنوان رسانه ای که تحمیل ها را می پذیرد، زیر سوال ببرند.

زارع نژاد در عین حال تاکید کرد: رسانه ملی همواره با رویکرد حل مشکلات مردم از طرح تحول سلامت نقش حمایتی داشته و با بیان انتقادهای کارشناسانه کوشیده است مشکلات طرح را مطرح کند و از صدا و سیما به دلیل این نگاه منطقی سپاسگزاریم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان