arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵

اتحادیه اروپا به دنبال تشکیل جلسه با مقامات ترکیه طی ماه‌های آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اتحادیه اروپا اعلام کرد، این بلوک ۲۸ عضوی تلاش دارد تا طی ماه‌های آینده به منظور گفت‌وگو درباره روابط پرتنش میان آنکارا و بروکسل نشستی با ترکیه برگزار کند.

 نوشته روزنامه حریت، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در این باره گفت: ما قصد داریم تا طی ماه‌های آینده و در بهترین زمان ممکن چنین نشستی را برنامه ریزی کنیم.

تاسک با این حال خاطرنشان کرد: تاریخ دقیقی برای برگزاری این نشست تعیین نشده است.

تاسک در ادامه اظهارات خود در جریان کنفرانس خبری پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل خاطرنشان‌ کرد: در این جلسه درباره احتمال و چگونگی برگزای نشست با مقامات ترکیه گفت‌وگو شد و در چنین نشست احتمالی من و "ژان کلود یونکر "، رئیس کمیسیون اروپا، نمایندگی اتحادیه اروپا را بر عهده خواهیم داشت.

وی همچنین تاکید کرد: مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا با نشست در چارچوب‌های مختلف و به منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات موجود باید تداوم پیدا کند.

تاسک با اشاره به توافق میان بروکسل و آنکارا به منظور کاهش موج ورود مهاجران به اروپا و تغییر شرایط ترکیه در قبال این اتحادیه ادامه داد: ما باید ابتکارعمل‌های مشترکی را نهایی کنیم. نه تنها در مساله لغو صدور روادید بلکه باید برخی تعهدات خود را تکمیل کنیم.

ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه مارس توافقی در خصوص پناهجویان امضا کردند که هدف آن کاهش مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای اژه بود.

به موجب این توافق، اتحادیه اروپا می‌بایست روند عضویت ترکیه در این بلوک را سرعت می‌بخشید و صدور ویزا برای شهروندان ترکیه جهت ورود به حوزه شنگن را لغو می‌کرد.

تاسک با این حال خاطرنشان کرد: همچنان ترکیه نتوانسته جنبه‌های مختلفی از تعهدات خود به ویژه در قوانین مبارزه به تروریسم خود را عملی کند.

وی در این باره تاکید کرد: ما می‌دانیم که این مساله ناشی از مقاصد بد نیست بلکه به صورت روشن می‌توان گفت که ترکیه اکنون در شرایط بسیار دشواری قرار دارد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که پیش از رئیس جمهوری ترکیه به اتحادیه اروپا هشدار داده بود در صورت شکست این بلوک در عمل به تعهدات خود، ترکیه برنامه‌های جایگزین متعددی دارد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان