arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵

اردوغان: حملات تروریستی در ترکیه مرتبط با تحولات سوریه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: ترکیه هدف مشترک سازمان های تروریستی قرار گرفته و این امر بی ارتباط با تحولات سوریه نیست.

به گزارش ایرنا، اردوغان روز شنبه در بیانیه کتبی خود و در واکنش به حمله انتحاری صبح امروز در شهر قیصری علیه نظامیان این کشور افزود: این حملات 79 میلیون جمعیت ترکیه را هدف گرفته است.

وی بیان کرد: امروز سربازانی که برای مرخصی ساعتی از پادگان خود خارج شده بودند، مورد حمله انتحاری قرار گرفته و 13 نفر کشته و 55 نفر از آنها زخمی شدند. 

وی بیان کرد: هفته گذشته نیز در استانبول با حمله تروریستی رو به رو بودیم. 

او با تاکید بر اینکه ترکیه هدف سازمان های تروریستی است، ادامه داد: یک سازمان تروریستی جدایی طلب به صورت ویژه از تمامی امکانات خود استفاده می کند.

مقامات ترکیه از ذکر مستقیم نام پ.ک.ک خوددداری کرده و به جای آن از واژه سازمان تروریستی جدایی طلب استفاده می کنند.
او تصریح کرد: این حملات بی ارتباط با تحولات منطقه به ویژه سوریه و عراق نیست و حتی مستقل از نوسانات در اقتصاد ترکیه نیست چرا که ترکیه در قبال این سازمان های تروریستی یکصدا و با یک روحیه بسیج عمومی با عزم راسخ مبارزه می کند.

بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه نیز امروز در اولین اظهار نظر رسمی پیرامون حمله به دو اتوبوس حامل کماندوهای هوانیروز در شهر قیصری گفت: این یک حمله انتحاری بود.

ستاد فرماندهی ترکیه اعلام کرده است که ساعت 8.45 صبح امروز در مقابل دانشگاه ارجیس شهر قیصری اتوبوس حامل نظامیان مورد حمله تروریستی قرار گرفته است. 

گفته می شود حمله با یک دستگاه خودروی سواری که با پلاک قلابی از غازی آنتپ به قیصری آمده بود، صورت گرفته است.

در حملات تروریستی شنبه گذشته در استانبول نیز 44 نفر کشته و نزدیک به 150 نفر زخمی شده بودند.
مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته است یکی از تروریست ها از خاک سوریه وارد این کشور شده بود. 

در حملات تروریستی ماه مارس گذشته در آنکارا نیز اعلام شده بود که تروریست ها از خاک سوریه وارد خاک این کشور شده بودند.

مقامات ترکیه می گویند پ.ک.ک که در سایه عملیات گسترده نیروهای امنیتی و ارتش این کشور ضربات شدیدی دیده و از شهرهای کردنشین رانده شده و در مناطق کوهستانی نیز بخش عمده ای از پناهگاه ها و مواضع خود را از دست داده است، اکنون با استفاده از روش حمله با خودروهای حامل مواد منفجره و به عنوان اقدام کم سابقه و با الگوگیری از گروه تروریستی – تکفیری داعش دست به حملات انتحاری می زند.

در حمله انتحاری امروز در شهر قیصری ترکیه کماندوهایی مورد حمله قرار گرفتند که در صف اول مبارزه کماندویی با پ.ک.ک هستند و این حمله در نزدیکی قرارگاه مرکزی آموزش کماندوها در شهر قیصری اتفاق افتاده است.

این شهر تا کنون شاهد حملات تروریستی نبوده است.

به دنبال انفجار امروز در قیصری، حزب دمکراتیک خلق های ترکیه(حزب کردی) که از سوی دولت آنکارا به ارتباط با پ.ک.ک متهم شده و در پی سلب مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس ترکیه، 12 تن از نمایندگان آنها از جمله دو رهبر حزب زندانی شده اند، با صدور اطلاعیه ای حمله تروریستی در شهر قیصری را به شدت محکوم کرد.

اما رسانه ها با کد فوری گزارش دادند؛ گروهی که از حملات تروریستی امروز خشمگین شده اند، به دفتر این حزب در قیصری حمله کردند.

نظرات بینندگان