arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵

چین زیردریایی تجسسی امریکا را آزاد می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران: یک مقام وزارت دفاع چین اعلام کرد که زیردریایی بدون سرنشین امریکا را بزودی آزاد می کند. توقیف این جنگ افزار امریکا از سوی نیروی دریایی چین که در دریای جنوبی صورت گرفت روابط دو کشور را در آستانه شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ با بحران روبرو کرد. ترامپ این اقدام چین را غیرمنتظره خواند از آن اظهار نارضایتی کرد.

این زیردریایی بدون سرنشین آمریکا که توسط یک کشتی اقیانوس شناسی آمریکا در آب‌های بین‌المللی مستقر شده بود اما یکی از ناوهای نیروی دریایی چین آن را توقیف کرده است. این رویداد در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ و در خلیج سوبیک پیش از آن رخ داد که کشتی آمریکایی بودیچ در آستانه گرفتن این زیردریایی از آب بود.

یکی از مقام‌های نیروی دریایی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ این زیردریایی بدون سرنشین برای انجام آزمایش درباره شوری و دمای آب مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد:‌ این زیردریایی بدون سرنشین به صورت قانونی برای انجام آزمایشات و تحقیقات نظامی در آب‌های دریای چین جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است. این زیردریایی تحت مالکیت آمریکاست و به وضوح روی آن واژه‌های انگلیسی به کار گرفته شده است.

در همین حال، وزارت دفاع آمریکا از چین به طور رسمی درخواست کرده بود تا زیردریایی بدون سرنشین این کشور را که در آب‌های بین‌المللی گرفته شده، آزاد کند.

پنتاگون گفته است که از راه‌های ارتباطی میان دو دولت درخواست خود را مبنی بر رهاسازی و بازگرداندن این زیردریایی به مقام‌های چین ارسال کرده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین در بیانیه خود از دولت چین خواسته است به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و زیردریایی این کشور را برگرداند.

نظرات بینندگان