arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
حضور وزیر ارتباطات در غرفه کلیک؛

وزیر ارتباطات: رویکرد دولت فیلترینگ نیست/ساماندهی کانال های تلگرام، برای شفاف سازی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سومین روز نمایشگاه بین المللی الکامپ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن حضور در غرفه کلیک، به چند دغدغه این روزهای فضای مجازی پاسخ داد.

به گزارش کلیک، محمود واعظی در خصوص رویکرد دولت در مورد فیلترینگ گفت: دولت یازدهم به دنبال این نیست که با فیلتر کردن سایت ها و شبکه های اجتماعی مسئله ای حل شود. ما می گوییم اول باید فرهنگ سازی کنیم. دوم، باید تلاش کنیم محتوای فاخر تولید شود، تولید محتوای سالم شود. البته همه با محتوای غیراخلاقی و مستهجن مخالف هستند. خود خانواده ها و مردم به ما می گویند می خواهیم فرزندان مان امنیت داشته باشند که هیچ کس هم حمایت نمی کند.

وی ادامه داد: شعار دولت «حقوق شهروندی» است و اعتقادش بر این است که مردم باید به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشند. لذا فکر می کنم مسئله فیلترینگ همان طور که در این سه سال و نیم مردم از آن رضایت دارند، ادامه خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد خبری که به تازگی در مورد اجبار کانال های تلگرامی با بیش از پنج هزار عصو به دریافت مجوز گفت: مگر با سامان دهی مخالف هستید؟ همین الان تمام کسانی که دارند از IP ها و سیم کارت های مختلف استفاده می کنند، هویت معلومی دارند. ما به حریم خصوصی همه احترام می گذاریم و به عنوان دولت و وزارت ارتباطات، تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم هیچ کسی به حریم یک کاربر وارد شود، مگر در مورد کسی حکم قضایی وجود داشته باشد. کاربر از نظر نظام دارای هویت معلوم است. نه تنها در ایران بلکه در امریکا، اروپا و همه کشورهای دنیا هم همین است. وقتی شما در هرجایی بخواهید وارد شبکه شوید اطلاعاتی از شما می گیرند؛ در ایران نیز همین طور است. به طور مثال به همین منظور اعلام کردیم تمام کسانی که پرونده سیم کارت هایشان کامل نیست، نسبت به تکمیل اطلاعات و پرونده اقدام کنند و در غیر این صورت خدمات رسانی به آن ها قطع می شود. در حال حاضر چون گسست شبکه های اجتماعی زیاد شده است به این ساماندهی نیاز داریم.
واعظی ادامه داد: وقتی یک شبکه اجتماعی ۱۰ هزار نفر، ۱۵ هزار نفر، ۳۰ هزار نفر (بیشتر از خیلی از این روزنامه هایی که منتشر می شود) بیننده دارد آیا می تواند بدون این که فعالیتش را جایی ثبت و امضا کرده باشد هر حرفی را بزند؟

محمود واعظی در پاسخ به این سوال که برای مجوز IPTV ها چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: سیاست ما در وزارت ارتباطات گسترش این حوزه است. اعتقادمان بر این است که آینده بخش وب دارد به سمت رسانه های تصویری می رود و به همین دلیل هر محدودیت مربوط به وزارت ارتباطات از قبیل لایسنس، حق السهم و غیره را برداشتیم.

واعظی افزود: در جلساتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم آن ها هم با آغوش باز با مسئله برخورد کردند. آن چه که الان مطرح است یک اختلاف سلیقه بین صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به عنوان دولت، اعتقاد داریم آن چه که محصول صدا و سیماست باید در اختیار صدا و سیما باشد و آن چه که بیرون از صدا و سیما است، در اختیار هر وزارت خانه ای که به آن مربوط است. الان شما می خواهید یک فیلم بسازید از وزارت ارشاد مجوز می گیرید و ارتباطی به سازمان و نهاد دیگری ندارد. این موضوع به دلیل عدم توافق این دو نهاد (صدا و سیما و وزارت ارشاد) به مرکز ملی فضای مجازی محول شده است تا در شورای عالی فضای مجازی در مورد آن تصمیم گیری شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین گفت: این راه نمی تواند متوقف شود و الان OTT ها و موبایل ها دارند از این بستر استفاده می کنند. یعنی یک سازمان نمی تواند جلوی نیازمندی های مردم را بگیرد؛ که نیازمندی درستی هم هست. نه کار خلاف و نه کار غیر اخلاقی در آن است. همان چیزی که شما در جاهای دیگر می بینید این جا هم می بینید.

واعظی در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی کاربران از این که اتفاقی که قبلا برای فیس بوک، توییتر و شبکه های اجتماعی دیگر افتاد برای تلگرام هم رخ دهد گفت: این اتفاق اگر می خواست تکرار شود تا الان پیش می آمد. یعنی اگر قرار بود نظام کاری کند دستش بسته نیست و چیزی اعلام نمی کرد و عملش را انجام می داد. این که ما آمده ایم صادقانه با مردم و مخاطبین مان حرف می زنیم، برای این است که نمی خواهیم چیزی را پنهان کنیم. لذا من فکر می کنم این یک شفاف سازی است.

نظرات بینندگان