arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵

اف‌بی‌آی و سیا: اقدامات مداخله جویانه روسیه با هدف پیروزی ترامپ در انتخابات انجام گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) و آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) بر این باورند که هک اطلاعاتی از سوی روسیه با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا انجام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اف بی ای و سیا هر دو به این نتیجه رسیدند که دلیل اصلی مسکو از انجام اقدامات مداخله جویانه به هنگام برگزاری انتخابات اخیر در آمریکا این بود که روسیه این باور را داشت که می‌تواند چشم انداز بر سر کار آمدن هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در کاخ سفید را بر هم زند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به پیام جان برنان، رییس سازمان سیا، به این مساله پرداخت.

برنان اعلام کرد، در دیدار چند روز گذشته خود با جیمز کومی، رییس اف بی ای و جیمز کلاپر، رییس اطلاعات ملی کشور به اتفاق نظر قاطعی درباره اندازه، ماهیت و قصد هکرهای روسی در حملات سایبری خود در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا دست یافته‌اند.

اریک شولتز، معاون مطبوعاتی کاخ سفید اضافه کرد: ما متعهد به ارائه ضمانت درباره صحت انتخابات کشورمان هستیم، بر همین اساس حمله سایبری انجام شده همزمان با برگزاری انتخابات کشورمان علیه ظرفیتهای دفاعی کشورمان را مورد تفحص و تحقیق قرار داده‌ایم. ما هر آنچه را که به دست آوریم تا حد امکان در میان افکار عمومی بیان خواهیم کرد. این مساله اولویت اول باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا است.  

چندی قبل کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری روسیه شخصا بر اقدامات آژانس‌های اطلاعاتی کشورش برای هک کردن انتخابات آمریکا به نفع دونالد ترامپ نظارت کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی کرملین ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر مداخله مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را "مهمل و خنده‌دار" خوانده است.

با این حال دولت اوباما تاکید دارد، ولادیمیر پوتین شخصا مجوز هک شدن حساب‌های ایمیل مقام‌های حزب دموکرات آمریکا را پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر داده است و همچنین تاکید شده است که چنین اقداماتی به کمپین دونالد ترامپ کمک کرد. کاخ سفید همچنین با انتقاد از خود ترامپ گفت که او از مداخله روسیه اطلاع داشته است .

با وجود آنکه این اتهامات بارها تکرار شده است اما تاکنون هیچ مدرکی دال بر دست داشتن روس‌ها در انتخابات آمریکا ارائه نشده است و تنها شرایط را پیش از انتقال قدرت به ترامپ تنش‌آلود کرده و روابط میان روسیه و آمریکا را بدتر می‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان