arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

نشست امروز شورای روسیه-ناتو در بروکسل/تلاش ناتو برای بیان نگرانی‌هایش به روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در نشستی کم سابقه میان نمایندگان ائتلاف ناتو و نمایندگان کرملین، امروز اعضای ناتو تلاش می‌کنند تا به روسیه اطمینان دهند استقرار نیروهایشان در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان طی سال آتی با اهدافی کاملا دفاعی صورت گرفته و می‌گیرد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای ناتو – روسیه به عنوان نهادی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و دیپلمات‌های ارشد روسی را گردهم می‌آورد، تنها برای سومین بار طی سال جاری میلادی تشکیل می‌شود در حالیکه بحران اوکراین همچنان نگرانی اصلی بروکسل و واشنگتن است.

روسیه می‌گوید درباره افزایش فعالیت‌های نظامی در نزدیکی مرزهایش نگران است.

الکساندر گروشکو، نماینده روسیه در ناتو روز جمعه در این باره گفت: ما روی این مساله که می‌توانیم مذاکراتی صریح درباره شرایط امنیتی اروپا داشته باشیم، حساب کرده‌ایم. از جمله این مسائل عواقب افزایش فعالیت‌های ناتو در شرق اروپاست.

با کاهش شدید روابط میان بروکسل و مسکو، مشارکت روسیه در آزادسازی حلب که انتظار نمی‌رود در این جلسه به صورت رسمی درباره آن گفت‌وگو شود، پس زمینه‌ای تیره و تار برای این نشست ایجاد کرده است.

با این حال متحدان ناتو، به ویژه آلمان در تلاش بوده‌اند بتوانند با گروشکو نشستی داشته باشند تا علت اعزام چهار یگان چند ملیتی شامل ۴۰۰۰ نیرو به کشورهای شوروی سابق از جمله استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان از سال ۲۰۱۷ را توضیح دهند.

کشورهای عضو ناتو می‌گویند این اقدامات در مقایسه با ۳۳۰ هزار نیرویی که این ائتلاف معتقد است روسیه در مرزهای غربی خود مستقر کرده "بسیار اندک" است.

پیش از این ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از دیدار با رئیس جمهور استونی در این باره توضیح داده بود که هدف ایده استقرار مجدد نیروها در کشورهای مذکور جلوگیری از بروز درگیری است و پیامی روشن مبنی بر اقدام بازدارنده دارد.

در همین حال کورتیس اسکاپاروتی، فرمانده ارشد ناتو توضیح داد که در شورای روسیه – ناتو به دنبال آن است که به مساله رزمایش‌های گسترده نظامی روسیه اشاره کند. با این حال یکی از دیپلمات‌های ارشد ناتو می‌گوید که امید کمی به بروز گشایش طی این جلسه دارد آن هم در حالی که ناتو در انتظار روی کار آمدن دونالد ترامپ در ژانویه است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان