arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

کوچ «همسایه‌ها»؛ احترام به مخاطب یا ...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که چند قسمت از سریال «همسایه‌ها» به کارگردانی مهران غفوریان از شبکه دو سیما پخش شده بود، در اتفاقی کم‌سابقه پخش این مجموعه به شبکه نسیم واگذار شد.
 
به گزارش انتخاب، این تغییر که به گفته‌ تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها» به دلیل پر بودن کنداکتور شبکه دو سیما بوده است، از سوی مدیر گروه فیلم و سریال این شبکه به گونه‌ای دیگر تعبیر می‌شود. مسعود صباح گفته است که «جعفری‌جلوه (مدیر شبکه دو) با جزئیات این کار اختلاف سلیقه داشت و البته نظراتی هم داد که در تولید خیلی موثر بود. به هر ترتیب کار روی آنتن رفت، اما در نهایت وی احساسش این بود که ادامه پخش این کار از شبکه دو سیما امکان‌پذیر نیست.»

شبکه دو سیما به عنوان شبکه‌ای که اخیرا با پخش سریال‌های ملودرامی همچون «هشت‌ونیم دقیقه» و «کیمیا»، شناخته شده است، این بار برای انتخاب یک سریال طنز برای پخش مواجه شد؛ در ادامه در حالی که تیزرهای سریال «همسایه‌ها» از این شبکه پخش می‌شد، اینطور تصمیم گرفته شد که پخش آن به دلایلی به تعویق بیفتد. اما پس از پخش سریال هم همسایه‌ها در شبکه دو ماندنی نشد تا اعلام شود که پخش آن به شبکه نسیم منتقل شده است.

علیرضا سبط‌احمدی (تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها») در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی علت انتقال مجموعه «همسایه‌ها» از شبکه دوم به شبکه نسیم، اظهار کرده بود که «با توجه به سیاست‌هایی که سیما پیش گرفته است، کارهای شاد و طنز قرار است بیشتر به شبکه نسیم سوق پیدا کند، اما یکی از علت‌های اصلی این جابه‌جایی به محدودیت کنداکتور شبکه دوم سیما و پخش برنامه‌های گفت‌وگومحور برمی‌گردد که معاونت سیما تصمیم گرفت این مجموعه را از شبکه نسیم پخش کند.»

این تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی با اشاره به این که «همسایه‌ها» برای شبکه دوم سیما تولید شده بود، گفت: این سریال زیر نظر مدیر گروه شبکه دو سیما تولید شده بود، اما ما به تصمیم‌گیری‌ها احترام می‌گذاریم؛ شاید اگر کنداکتور شبکه دوم سیما فشرده نبود و محدودیت زمانی وجود نداشت کار قابل پخش بود؛ البته وقتی یک اثر در یک شبکه تولید می‌شود، صاحب آن اثر دوست دارد از همان مجموعه کارش بر روی آنتن برود، اما به هرحال ما تابع سیاست‌گذاری‌های سیما هستیم.

این در حالی است که مسعود صباح، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو به تازگی در گفت‌وگویی اظهار کرده است که جعفری‌ جلوه اصولا توقعش از کار کمدی، این گونه کارها نیست.

فارغ از حاشیه‌هایی که در هفته‌های اخیر برای پخش سریال مهران غفوریان پیش آمد و اینکه در نهایت به پخش این مجموعه تلویزیونی از چه شبکه‌ای رأی داده شد، تصمیم و جسارت مدیران ارشد سازمان صداوسیما برای جلوگیری از پخش مجموعه‌هایی که شاید به لحاظ کیفی چندان مطلوب نیستند، می‌تواند اتفاق مثبتی در رسانه ملی تلقی شود که پیشترها هم مورد تاکید بود؛ اما اتفاق مثبت‌تر زمانی رخ می‌دهد که از ابتدای امر جلوی ساخت چنین کارهایی گرفته شود تا هم هزینه بیت‌المال صرف آثار نازل نشود و هم رسانه مجبور نباشد برای جبران این اتلاف سرمایه، به ناگزیر آنتن را برای پخش این قبیل کارها خالی کند.

شاید باز پس دادن ساخت سریال‌ها به گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها که از دوره ریاست محمد سرافراز به مرکز امور نمایشی واگذار شده است، راهکاری برای نظارت بیشتر بر ساخت سریال‌ها و تولید مجموعه‌های نمایشی بر اساس تعریف و کارکرد شبکه‌ها باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان