arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

طیب‌نیا: منتقدان برجام، رشد اقتصادی را زیر سوال می‌برند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منتقدان برجام ، رشد اقتصادی ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت را زیر سوال می برند.

به گزارش انتخاب، علی طیب‌نیا روز دوشنبه در حاشیه سفر یکروزه به همدان در جمع خبرنگاران افزود: نفت یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور است، که در دوران تحریم نیز در این حوزه کشور دچار آسیب شده بود به گونه ای که قادر نبودیم به اندازه ظرفیت، تولید کرده و صادر کنیم چون دیگران برای ما تصمیم می گرفتند.

وی با ذکر اینکه یکی از نتایج برجام رفع این محدودیت ها بود تصریح کرد: کسانی که انتقاد می کردند برجام ثمره ای نداشته، امروز انتقاد می کنند که چرا رشد تولید ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: این امر گویای این است که برجام موثر بوده و در عین حال توانسته افزایش تولید و صادرات نفت کشور را فراهم کند.

طیب نیا افزود: بخشی از رشد کشور ناشی از افزایش صادرات نفت است ولی خوشبختانه در سالجاری و زمستان سال گذشته تمامی بخش ها کشور رشد اقتصادی مثبت داشته است.

وی بیان کرد: بخش صنعت، خدمات و کشاورزی رشد مثبت داشته اند و انتطار این است که رشد القایی نفت را با یک وقفه در سایر بخش ها اقتصادی شدید تر و قوی تر ببینیم.

وزیر اقتصاد و دارایی توضیح داد: یعنی الان رشد اقتصادی در بخش صنعت مثبت شده انتظار داریم که در فصل های آینده این رشد مثبت، بیشتر شود.

طیب نیا گفت: دوران تحریم درآمد ملی 20 درصد کاهش یافت بنابراین برای اینکه سطح حداکثر تولید و درآمد سابق دست یابیم حداقل دو تا سه سال زمان نیاز است که رشد اقتصادی مناسبی داشته باشیم.

مردم آثار رشد اقتصادی را در زندگی خواهند دید
وی با تاکید بر اینکه مردم بطور حتم آثار رشد اقتصادی را در زندگی خواهند دید افزود: امروز وضع مردم نسبت به سال گذشته بهتر است ولی هنوز ما به سطح تولید و درآمد سال 90 ن رسیدیم.

وی یادآوری کرد: در یکسال گذشته علاوه بر اینکه رشد اقتصادی مثبت داشتیم در بهار سال 95 نسبت به بهار سال 94 ، 745 هزار نفر به صورت خالص به اشتغال کشور اصافه شده و این یک رکود تاریخی است یعنی آمار مربوط به تولید و اشتعال با هم منطبق هستند.

وی افزود: در عین حال بیکاری اضافه داشته است چون ضریب مشارکت بصورت جدی افزایش یافته و تعداد زیادی که در گذشته ناامید بودند و دنبال کار نبودند الان امیدوار شدند و این به معنای آن است که مردم آثار رشد و افزایش اشتغال را به تدریج درک می کنند به این دلیل ضریب مشارکت بالا رفته است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان