arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

کارشناس روس: دستور روحانی و رویکرد برجامی ایران آمریکا را در تنگنا گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا نوشت: سرهنگ اولگ کولاکوف مشاور و کارشناس ارشد مرکز انرژی و امنیت روسیه گفت: رفتار متوازن و سنجیده تهران در اجرای برجام و همچنین واکنش رئیس جمهوری ایران در برابر رویکردهای آمریکا، دولت این کشور را در وضعیت دشواری قرار داده است.

کارشناس ارشد امور بین المللی روسیه افزود: بین مقام های سطوح عالی آمریکا در باره برجام رویکرد واحدی وجود ندارد و اظهارنظرهای آنها نیز این واقعیت را به خوبی نشان می دهد.

وی افزود: خودداری اوباما از امضای قانون تمدید تحریم ها در مورد ایران نیز گواه دیگری بر دودستگی بین مقام های آمریکایی در مورد برجام، برنامه هسته ای و موضوع تحریم ها است.

کولاکوف ادامه داد: در حالیکه رئیس جمهوری و شماری از مقام های آمریکایی از برجام حمایت می کنند، جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا این توافق بین المللی را رد و غیرقابل قبول می دانند.

کارشناس روس تاکید کرد: این دودستگی در دوره مسئولیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز ادامه می یابد و وی را در اتخاذ رویکرد واحد با مشکل مواجه می کند.

کارشناس ارشد مرکز انرژی و امنیت روسیه در مورد وعده انتخاباتی ترامپ برای لغو برجام گفت: این گفته بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و برای گرفتن رای بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طرف نامزد جمهوریخواه مطرح شد.

کولاکوف افزود: تجربه نشان داده است بسیاری از سخنانی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دوره های مختلف بیان کرده اند در مرحله حرف مانده و تحقق نیافته است.

وی ادامه داد: سخنان ضدبرجامی ترامپ هم از این گونه حرف ها است که احتمال زیاد وجود دارد، جنبه تبلیغاتی داشته و برای جذب آرا بیان شده باشد.

کارشناس روس گفت: حتی اگر ترامپ بخواهد هم لغو برجام ممکن نیست و سایر اعضای گروه 1+5 به ویژه روسیه، چین و اتحادیه اروپا با آن مخالفت خواهند کرد.

کولاکوف گفت: افزون بر این مسائل، خروج آمریکا از برجام موضع این کشور در خاورمیانه را تضعیف و همزمان تقویت کننده جایگاه ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر و مجری معیارهای بین المللی در جهان است.

کارشناس روس در پایان تصمیم رئیس جمهوری ایران مبنی بر پیگیری برنامه های ملی ساخت پیشرانه دریایی هسته ای و فناوری های مرتبط را نیز تصمیمی در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی خواند که نشان می دهد، تهران براساس مقررات و قوانین جهانی در صدد استفاده از حقوق خود و پیشرفت در این زمینه است.

نظرات بینندگان